Dyra cykelmil

Min Specialized har nu rullat 350 mil. Förra veckan dök corden upp på bakdäcket, idag var det dags för punka på framdäcket, trots skapligt mönster.

Enligt min cykelmekaniker Bengt, var bägge däcken slut, fulla med sprickor.

Nya Continentaldäck har inköpts för runt 600 spänn inkl. montering. Nästan kronan milen, bara för däckskontot!
Dock har jag goda erfarenheter av Continental, de lämnar ett års punkteringsgaranti, får man punka ändå, får man ett nytt däck. Jag har fått utnyttja garantin en gång, vilket är ett bra betyg.

Enligt Bengt ska jag inte klaga alltför mycket. Han cyklade själv på tubdäck tidigare, de höll bara 80-90 mil!

Enligt Bengt och andra cykelexperter, var cyklarna bättre förr, rent kvalitetsmässigt. Förmodligen var guldåren på 80-talet. Det var gedigen metall överallt. Överdimensionerat.

Jag har fyra cyklar, min 80- tals Crescent utmärker sig. Inte lika lätt och ergonomisk som min två år gamla Specialized förstås.
Tung stålram, men vilket rull när man väl fått upp farten! Allt är original, utom Trelleborgdäcken som gav upp efter 10 år!

Dagens cyklar må vara lätta och sportiga, men med en ganska hög milkostnad för reparationer och service.

Jag sade till Bengt halvt på skämt att min cykel kostar mer per mil än min pålitliga Nissanbil. Kanske påståendet inte ligger altför långt från sanningen. 

Kommentarer
Postat av: Joakim

Hej!



Dra på trissor. Borde ju miljöfundamentalisterna se till att gör anågot åt. DE vill ju att alla ska cykla. Du är väl med i cykelfrämjandet eller vad det heter. Lyft upp frågan där, på deras forum. Är ju en skandal detta.



Vad skulle milkostnaden bli om du monterade på egen hand?



Ha De Gött Din Vän


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0