Bussbranschen i medvind

Vi befinner oss nu i den värsta krisen sedan 30-talet. I bussbranschen råder däremot ingen  kris. Det finns hur mycket jobb som helst.

När tiderna är hårda ställer många bilen och tar bussen istället. Swebus hade för några år sedan taskig ekonomi. Nu har man lagt i överväxeln och nyanställer och köper nya fräscha bussar.

När Volvo och Scania kraftigt drar ner på lastbilsproduktionen ökar istället produktionen på bussar. Ny och spännande teknik väntar runt hörnet, snart har vi supersnåla hybridbussar och vätgasbussar har redan på prototypstadiet rullat i Stockholm.

Redan dagens bussar är så bränsleeffektiva att de ofta överglänser tåget i miljövänlighet, kanske inte i Sverige där vi har kärnkraft (ja, kärnkraft är miljövänligt och totalt befriat från växthusgaser!), men väl i Europa, där mycket av elen kommer från kolkraft.

En Volvo 9700 tar ca 50 passagerare och mycket last, har bästa tänkbara avgasrening och drar endast runt 3 liter milen!

Vi som jobbar i bussbranschen bör sträcka på ryggen och glädjas åt att vi jobbar i en framtidsbransch.

Kommentarer
Postat av: Johan

Oj här var det fler faktafel än ren text. Några rättningar:



- SJ kör enbart med förnyelsebar el dit inte kärnkraft räknas. Finns även andra stora europeiska järnvägsföretag som har samma policy. Därmed bidrar dessa transporter med NOLL utsläpp i växthusgaser.

- El från kärnkraft innebär stora utsläpp av växthusgaser. I synnerhet brytning av uran samt slutförvaring av kärnavfallet som ska förvaras säkert i 100000 år bidrar till utsläpp av växthusgaser.

- Även ett tåg som går på el som tillverkats från kolkraft innebär MINDRE bidrag till växthusgaser per resenär än en busstransport.



Detta är fakta. Fast sträcka på ryggen kan du göra ändå då buss är mycket bättre än bil.

2009-07-14 @ 13:54:22
URL: http://gronaliberaler.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0