Snobbarnas paradis

Vissa människor anser sig ha bättre smak än andra, vanliga "svennar" och vill gärna manifestera detta genom att välja exklusivare produkter, resmål eller vad det nu handlar om.

Nu finns det förstås bättre och sämre, med risk för att själv vara en snobb, så anser jag Talisker vara överlägsen en Chivaswhisky, en Lexus bättre än en Lada.
Vissa resmål anses också som finare än andra.

För att kunna leva som en snobb måste man ha gott om pengar, något som de flesta av oss inte har och därför inte kan leva ut vår snobbism.

Men det går att snobba utan att det kostar mer, och den sortens snobbism anser jag vara löjeväckande.

Ett utmärkt exempel är Thailand, som nu blivit så populärt resmål för vanliga charterturister och tagit den plats Spanien haft i decennier.
Detta retar förstås snobbarna. De har nu lagt in moteld, och letar febrilt efter "orörda, genuina" öar och stränder dit vi vanliga, töntiga charterturister inte hittar.
Kolla på Svd:s nätupplaga över resmål, och ni förstår vad jag menar.
Dessa artiklar kommenteras alltid av någon snobb som med en suck beklagar att snart kommer massturismen och svennetöntarna.

Jag vill härmed slå fast att jag är en svennetönt: Att dra till en ö utan elektricitet, utan trevliga restauranger med god fisk, utan en enkel, men trevlig bungalow, utan 7-eleven, ingen bar.... Det är inte semester för mig att sitta i mörkret i en bambuhydda och knapra på torkad fisk, sen kan ekosnobbarna hävda hur fint och genuint det är.

Lagom är bäst, de flesta gillar inte trista, överexploaterade ställen, men mixen av bra infrastruktur och skyddade nationalparker passar nog oss svennar bäst. Därför gillar jag Koh Chang och Koh Samet.

Pattaya är förstås överexploaterat, men några dagar där är inte fel. Bra shopping och nöjesliv för alla smaker. Fast hävdar man det blir man väl sågad jäms med fotknölarna av snobbarna....

Jag sticker ut hakan och gör det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0