Klämma lagg

Jag är egentligen vinterhatare och avskyr det mesta som har med snö, is och kyla att göra. En bra vinter för mig har gröna gräsmattor, plusgrader och gärna regn. Som det ofta är i England eller Frankrike.
Man kan obehindrat cykla och klä sig lagom varmt i lammullströja och en normal jacka. Så fort det blir minusgrader måste man se ut som en michelingubbe i svällande dunjacka och underställ.

Dock ingen regel utan undantag: i fjällen och alperna ska det vara rikligt med snö. Det är kul att åka skidor, utför.
Jag hade vissa funderingar att dra till Zakopane och klämma lagg i februari. Nu slipper jag den utgiften då jag ska köra två bussresor till Säfsen och Branäs.
Visst, jag ser det medlidsamma leendet, dessa orter saknar dramatisk alplandskap och långa pister, men det är inte bara gratis, utan betalt, med traktamente. Det passar bra i finanskrisen när det gäller att dra åt svångremmen.

Mina slalomskidor är antika, från 80- talet, av märket Lamborghini, men inte särskilt slitna. Jag har sett att nuförtiden kör många med bredare "timglasskidor" som sägs vara mer lättsvängda än klassiska slalomskidor. Jag misstänker dock att dessa skidor är mindre stabila när det börjar gå rejält fort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0