Alfa Romeo

Alfa Romeo är ett bilmärke som osar av romantik, läcker design och sportiga köregenskaper. Låt oss bortse från rost och skrämmande dålig kvalitet och att Alfa under senare år levererat ett antal fula bilar med mediokra köregenskaper som befinner sig långt från rivalen BMW.

Det mest lyckade på senare år är 156. Klassisk sedan, snygg design och skaplig kvalitet och synnerligen aptitliga begagnatpriser.
Trots framhjulsdrift har den krispiga köregenskaper och knivskarp styrning.

Jag har endast ägt en Alfa Romeo, en 1976 års Alfetta sedan. Den rostade sönder på nolltid, men minnet av den varvilliga twincammotorn med natriumkylda avgasventiler, De Dionbakaxeln med växellådan bak, den läckra instrumentpanelen i trä med snygga Jaegerinstrument väcker ljuva nostalgiska minnen.

Jag minns en italienresa med den bilen, då det mesta gick sönder, bilen var förvisso gammal och slut, och det var ett under att vi slapp ta tåget hem.

Idag kör jag asiatiskt, en Mazda MX5 och en praktisk Nissan Primera kombi och slipper problem. Men min kärlek till Alfa Romeo lever kvar, åtminstone som de var förr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0