Västtragik

Det bussbolag jag jobbar hos kör som entreprenör hos Västtrafik.

Vi har inga förmåner alls. Västtrafik går med stora underskott, kommunerna i Västra Götaland knorrar och tvingas skjuta till pengar.

En förmån hade vi: Ett gult kort som berättigade till tjänsteresor, men som naturligtvis kunde användas till privata resor också.

En kollega till mig stötte på VT:s informationschef Gunilla Victor och uttryckte sitt missnöje över tingens ordning och blev avsnäst.

Jag tänker nu maila Victor och klaga jag också.

Jag fick dock ett tips, reser man i uniform kan man även fortsättningsvis åka gratis.

Ser ni en kille i uniform på tåget till Göteborg en lördagkväll, som sedan smyger in på toaletten på centralstationen och svidar om till civil klädsel för att sedan bege sig till Nefertiti, ring inte polisen, det är bara jag, en harmlös figur.

Kommentarer
Postat av: EX ORIENTE LUX

Haha, kul!

Men allvarligt talat, du med lite erfarenhet av Västtrafik - vad kan dom göra för att förbättra tingens ordning?



Själv måste jag för det mesta ta bilen till jobbet. Men en gång behöde jag inte bilen utan tog bussen. Då ville chauffören ha 70 spänn för resan till stan, som i bensin för mig kostar 15-20 spänn! Är det inte på tog för dyrt att åka enstaka resor? Hur ska man vänja folk att ta buss då och då när det kostar så mycket?



Jag har hört att det finns 100-tals olika taxor inom Västtrafik? Vilken administration skapar inte det med en massa olika kort, biljetter och rabatter? Varför inte renodla systemet, kanske enhetspris? Alltid samma pris för en resa, hur lång eller kort den än är och när och var den än görs inom Västtrafik? Om man räknar på det kanske det blir en tia per resa motsvarande dagens budgetandel för biljettintäkterna. Eller ta en tjuga per resa och slopa avens skattesubventioneringen. Då blir det mer rättvist. Synpunker, min vän?



2009-03-05 @ 11:51:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0