Mazda MX5 miata, 20 års jubileum

Nådens år, 1989, föll muren och öststatskommunismen gick upp i ragnarök.

Samma år föddes en av bilhistoriens viktigaste modeller: Mazda MX5.
En oblyg kopia på Lotus Elan, men med byggkvalitet som bara Mazda mäktar med.

Konkurrenter har kommit och gått, efter några år har de försvunnit, men MX5 har överlevt och är nu världens mest tillverkade sportbil, tidigare rekordhållaren MG MGB har lämnat över staffettpinnen.

Mer körglädje för rimliga pengar finns inte.

Ingenting varar för evigt, även MX5 vidareutvecklas. Risken finns att MX5 blir för välutrustad, tung, och övermotoriserad.

Jag skulle gärna se att Mazda gjorde en snikversion utan en massa tung utrustning, men med lätta material som kolfiber och alumininum och en tjänstevikt klart under 1000 kg.
Då räcker 160 hästar för att köra ifrån det mesta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0