Kontrollsamhälle

Det målas i svart från många debattörer hur orwellskt vårt samhälle blivit. Jag känner inte igen mig. Jag känner mig fri att välja hur jag vill leva mitt liv,  jag hade varit en mycket ofriare människa om jag levt för 50 eller 100 år sedan. Förmodligen fattigare materiellt och en stat och kyrka som lagt sig i mitt liv på ett helt annat sätt.

Men kontrollsamhället har jag inget emot. Modern teknik som övervakningskameror och DNA har gjort att brottslingar kan fällas, som tidigare gick fria.
Tack vare effektiv brottsbekämpning i New York, nolltolerans, har staden blivit säker, ren och snygg och vanligt folk vågar åter åka tunnelbana på kvällen.

På 70-talet var Baader Meinhofligan ett gissel. Tyska staten lyckades till slut knäcka terrororganisationen utan att Västtyskland blev en "fascistiskt diktatur" som vissa vänsterdebattörer hävdade.
Samma vänsterdebattörer förhöll sig rent av positiva till polisstaten DDR. (Efter murens fall hittades en del RAF medlemmar i fd DDR)

På 70-talet var flygplanskapningar vanliga, många oskyldiga dog. Vi minns sprängningen av en fullsatt Boeing över Lockerby.

Idag förekommer knappast flygplanskapningar. Passagerarlistor, skannade ögoniris och rigörös bagagehantering.
Det känns väldigt skönt att flyga i vetskap att säkerhetskontrollen fungerar, vem säger emot?

Kampen mot Al Qaida har också fungerat i USA och Europa. Trots hot om totalt krig har de inte lyckats med sina onda intentioner, med Madrid och London som tragiska undantag.
Hade regeringarna i väst inte agerat kraftfullt hade läget varit katastrofalt.

Det går inte att förhandla med terrorister som med vanliga, förnuftiga människor. Om det går, måste det ske från en styrkeposition.
Det visade sig efter Lockerby, till slut kunde en uppgörelse ske med Kadaffi, de skyldiga ställas inför rätta.

I Irak börjar läget äntligen bli bättre, men Pakistan och Afghanistan oroar. Där ökar Talibanerna sin onda makt.
Enligt vänstern ska väst och NATO lämna Afghanistan åt sitt öde. Jaha....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0