Konkurs 17-2-2009

Endast ett dygn återstår innan GM begär sig själva i konkurs och SAAB upphör att existera.

Det är tragiskt, men det enda rätta. Delar av GM går fortfarande hyfsat, de asiatiska tillverkarna Izuzu, Daewoo (prydda med Chevroletemblem) och tyska Opel gick med vinst före finanskraschen kan säljas och inbringa välbehövliga pengar.

Märket Chevrolet och något till kommer man försöka köra vidare på amerikansk mark. Kanske det lyckas att behålla denna spillra av vad som återstår av världens största tillverkare, elbilen Volt kan bli en succé.

Att svenska regeringen ska pytsa in 5 miljarder i SAAB är fel och hjälper inte. Det kommer inte heller ske, och Reinfeldt kommer oförskyllt få en del av skulden när SAAB läggs ner.

SAAB har aldrig lyckats sälja mer än runt 100.000 bilar om året, och det räcker inte om man inte är en väldigt nischad specialtillverkare eller verkar i en planekonomi som östtyska Trabant, som också gjordes i 100.000 exemplar årligen.
För bilnörden kan det vara en kuriositet att SAAB och Trabant faktiskt är kusiner, ursaaben 92 och Trabant bygger på samma DKW- teknik med tvåtaktsmotor, framhjulsdrift och hade exakt kuggstångsstyrning.

Kapitalister beskylls för att vara hjärtlösa girigbukar: I fallet SAAB stämmer det inte. SAAB har bara gått med vinst något enstaka år, bara under GM tiden uppges förlusten till svindlande 17 miljarder kronor!

Även Wallenbergarna var sentimentala, det var prestige med ett bilmärke och lönsamma Scania fick subventionera tills man tröttnade och försökte fusionera med Volvo, när inte det gick sålde man till GM.

Helt klart har GM misskött SAAB och försökt krama ur så mycket av varumärket till så liten kostnad som möjligt.
Sista 900 var en katastrof, ett mediokert Opelchassi, kass kvalitet och sämre än föregångaren i flera avseenden.
Den var rekordbillig att utveckla, "bara" 3 miljarder ( Volvos lyckade 850 kostade 17 miljarder).

GM insåg sitt misstag, den senaste 9-3 är en fin bil på alla sätt, men idag är programmet ålderstiget och förra årets försäljning rasade till 87.000 bilar, i år faller SAAB som en sten med mer än 60% försäljningsminskning.

SAAB kommer få en plats i bilhistorien med modeller som 92, 99, 900 cab (första modellen) och 9000 Turbo. Det kommer bli samlarbilar.

När Rover gick i kunkurs kunde man köpa den fina 75 till vrakpris, en bilmodell som nu tillverkas i Kina under namnet Roewe.
Samma kommer ske med SAAB och andra bilmärken, det är köparens marknad nu.


Kommentarer
Postat av: EX ORIENTE LUX

Hej igen,



jag har en helt annan syn på GM, SAAB och den svenska regeringen.



SAAB har ingått i en gigantisk koncern där det rullar mijarder kr från höger till vänster. Interbdebiteringar är ett sätt att styra verksamheterna men allt syftar till att hela koncernen ska gå med vinst. Vilka delar som verkligen går med vist och vilka som inte gör det är mycket otydligt. SAAB har tagit utvecklingskostnader för andra delar av koncernen och får betala till koncernen för olika saker. Men inom koncernen råder ingen strikt marknadsekonomi som gör att man får rätt betalt för det man bidrar till och får betala rätt pris för det man använder. Förlust på pappret innebär alltså inte förlust i verkligheten.



Jag anser alltså inte att man kan säga "att GM misskött SAAB" eller "att GM sugit ut SAAB" eller att GM "har satsat blod svett och tårar till ingen nytta". Alla sådan uttalanden saknar relevans. SAAB har varit en del av en koncern som nu går otroligt knackigt. Men SAAB är inte ett sorgebarn, men fabriken har större kapacitet och volymerna måste öka för att märket och fabriken i Trollhättan ska kunna finnas kvar.



Men vad är anledningen till att SAAB tappar marknadsandelar, vilket är det stora hotet mot SAAB - om rekonstruktionen lyckas.



Jo, det beror nog främst på att SAAB verkar på världens sämsta hemmabilsmarknad. Svenskarna byter inte bil tillräckligt ofta. Istället kör vi omkring i gamla bilar. Och när vi köper bil köper vi helst Toyota eller någon annan japansk bil som är billigare att äga och köra än de svenska bilarna.



Volvo och SAAB är väl etablerade varumärken. De bygger på säkerhet, trygghet, stabilitet, komfort, familj, klimattåliga etc. Det konceptet kan man inte ändra över en natt. De svenska regeringarna har dock hela tiden dragit åt tumskuvarna mot Sveriges bilägare. (Den nya regeringen är antagligen världens mest bilfientliga regering någonsin) Ständigt höjda bensinskatter, trafikförsäkringsavgifter, biltullar, försämrade reseavdrag etc. Allt detta sammantaget har under många många år bidragit till att göra det mkt svårt för SAAB och Volvo. En hemmamarknad där konsumenterna av ekonomiska skäl väljer utländsk gör det även svårare att sälja internationellt.



Utifrån denna bild blir debatterna mellan Mona och Maud patetiska. För jag anser att de båda är högst skyldiga till den svenska fordonsindustikrisen.Maud skuller på GM, som jag anser gjort det de ska, och Mona skyller på att regeringen inte vill avsätta pengar nu. I själva verket handlar det om en politik under lång tid som gjort det svårt för SAAB, finanskrisen är bara spiken i kistan. Men självklart hoppas jag att SAAB är skendöd, att någon bryter upp kistlocket - och att SAAB får leva många år till.

2009-03-05 @ 12:16:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0