Klockor

Jag gillar klockor, fast jag är ingen samlare. Ett tag hade jag nog 10 olika klockor, om jag räknar in reklamklockor som ofta ingår i något erbjudande. Den finaste var en Citizen, som såg  ut som Cartier med skruvar och allt, fast avsevärt billigare och med bättre kvalitet.
Den höll 26 år utan en enda reparation, den drog extremt lite ström, batterierna höll i uppåt fem år!

Egentligen skulle man inte behöva ge en spänn för en klocka, även billiga kvartsklockor är förvånansvärt bra.

Efterhand gav jag bort mina klockor, det räcker egentligen med en, om man inte likt Gyllenhammar behöver en på var arm, en med Londontid, en med New York tid.

För 12 år sedan köpte jag en Seiko Kinetic, vill minnas att den kostade 4.000 kr. Inte billig, men inte heller absurt dyr.
Den är fantastisk, en liten manick går igång på handledens rörelse som snurrar fortare än en formel ett motor och skickar strömmen till kvartsverket via en kondensator.
Inga batterier behövs!
Den går fortfarande hur bra som helst, kondensatorn fick dock bytas efter tre år, men Seiko tog det gratis på garantin.
Så jag är mer än nöjd.

Egentligen behöver jag ingen ny klocka, men idag kunde jag inte låta bli att slå till på en Casio. Designen är sportig och stilren och den är både soldriven och radiokontrollerad, vilket innebär extrem livslängd på batterier, uppåt tio år, kanske mer, och exakt tid på sekunden.
Priset avgjorde, 1.190 kr hos Pagolds Ur i Skövde. Det var riktig rea, priset på både radiokontrollerad och soldrivna har hittils legat på 3-4.000 kr.

Kommentarer
Postat av: Tommy

Vissa saker tycker man helt enkelt om att köpa. Själv är jag anteckningsboksfetishist och kan inte motstå en snygga anteckningsbok. Fast jag har för dålig handstil för att vilja förstöra dem med den.



Tommy

2009-02-05 @ 14:31:23
Postat av: Klockbloggen

Jag tycker helt klart det är värt att lägga ner lite slantar på en bra klocka så jag tycker du gjorde rätt.

2009-04-07 @ 12:41:31
URL: http://klockor.bloggproffs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0