Descartes

Descartes, även kallad Cartesius var en gudabenådad filosof och författare och grundare av skepticismen. Jag har bara läst Candide, skarp, humoristisk och tänkvärd.

Även vi med luckor i allmänbildningen känner till att Descartes myntade "Jag kanske avskyr din åsikt, men jag slåss för din rätt att uttala den."

Det är en åsikt jag entusiastiskt delar. Trots detta har jag bestämt mig för att införa censur på denna blogg.

En blogg är för mig och många andra en sorts dagbok, där man skriver om det som faller en in. Jag är den första att erkänna att allt jag skriver inte alltid är genomtänkt eller intelligent.
Alla kan läsa det man skriver och jag har inget emot kritiska kommentarer.

Dock, för att travestera CH Hermansson, måste det råda någon djävla ordning även på en blogg.

Jag kommer därför hädanefter plocka bort kommentarer som är kränkande, lögnaktiga, innehåller förtal och som har ett otäckt språkbruk.
De som vill sprida sådan dynga får skriva någon annanstans.

I motsats till de flesta kommer jag inte godkänna kommentarer innan publicering. Olämpliga kommentarer kan dyka upp, men jag kommer i efterhand ta bort dem utan egen kommentar.
Vissa människor går inte att resonera med.

Kommentarer
Postat av: Tommy

En sak har jag lärt mig av livet. Det finns idioter överallt. Och det värsta är, att ibland är det man själv som är den största idioten av alla.



Tommy

2009-02-05 @ 10:54:36
Postat av: Joakim

Hej!



Håller med Tommy förutom en grej. För mig har du aldrig varti en idiot!

2009-02-05 @ 17:24:08
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: Miata

Tack Joakim och Tommy! Men självkritisk som jag är har jag varit en stor idiot ibland, enligt egen åsikt.

Trots det är jag nöjd med mig själv. Kanske är jag en självgod, egotrippad idiot?

2009-02-06 @ 01:14:32
URL: http://miata.blogg.se/
Postat av: Martin Söderlind

Hejsan

Det är Voltaire som skrivit Candide och som ville försvara allas rätt att uttrycka sina åsikter, inte Descartes.

Martin

2009-02-19 @ 17:59:25
Postat av: miata

Tack Martin för påpekandet. Att kontrollera fakta innan man slänger ut dem är ingen dum idé....

2009-02-20 @ 20:06:14
URL: http://miata.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0