Krossa terrorismen!

Så var det nära ögat att en terrorist lyckades spränga ett flygplan i luften med hundratals oskyldiga människor!

Jag blir så förbannad, och de som raljerat över senare års förbättrade flygsäkerhet bör ställa sig i skamvrån och skämmas, men jag tvivlar på att så kommer ske....

Jag hatar terrorister, oavsett om de är kommunister, fascister eller religiösa fanatiker. Apologeter framträder alltid och menar att det egentligen är USA:s eller Israels fel att terrorismen frodas.
Skitsnack, är mitt svar. Terrorister är galna psykopater och fanatiker som kraftfullt måste bekämpas. De skiter i oskyldiga människors liv, ändamålet helgar medlen.

Vi ser en linje, med massmördare som Hitler, Stalin, Pol Pot och dagens Al Qaida. Samma djävla ondskefulla pack allihop!

Hatet och kampen mot terrorismen bör förstås inte förblinda och ledare i den fria världen måste förstås hålla huvudet kallt och vara realpolitiska.
Naturligtvis skulle man kunna detonera en atombomb över Al Qaidas fäste i Afghanistan, men det är knappast realistiskt.

Det kanske rentav är så illa att Afghanistan inte kan vinnas för demokrati och frihet. En cynisk, men antagligen realistisk CIA- tjänsteman fastslog för ett tag sedan att bäst är att lämna Afghanistan och koncentrera resurserna på allt djävulskap som emanerar därifrån.

Om så sker, att NATO och USA lämnar Afghanistan kommer Lars Ohly och Jan Guillou bli glada. Kanske även Gudrun Schymann, som jämfört svenska män med talibaner(!)
Själv kommer jag bli sorgsen, även om det är realpolitiskt motiverat. Afghanistan kommer åter falla tillbaka i ett medeltida mörker: Flickor får inte gå i skola, kvinnor får varken rättigheter eller sjukvård. Vad säger den militanta kvinnorörelsen i väst om detta?
Förmodligen inte mycket, det är bekvämare att kräva 50% representation i börsbolagens styrelse här hemma....

Det positiva med den senaste händelsen är att flygsäkerheten nu måste förbättras ytterligare, och vi får vara tacksamma över det rådiga ingripandet som gjorde händelsen till endast en incident.

Med rätt rutiner kan terrorbrott kanske inte helt elimineras, men kraftigt minimeras. Trots Israels utsatta läge har inte ett enda El Al- plan varken kapats eller sprängts.
Kontrollen är rigorös, och beväpnade vakter följer alltid med, beväpnade med vapen med speciella gummikulor som oskadliggör terrorister, men som inte skadar flygplanets skrov.

Vi minns den fantastiska fritagningen i Entebbe, galningen och psykopaten Idi Amin stod och kliade sig i huvudet och fattade inget, när planet redan lyft med alla i gisslan oskadda!
Så ska man handskas med ondskan!

Kommentarer
Postat av: Zaram

Håller i mångt och mycket med om det som du skriver. Bra skrivet. Alltså.



Jag gör dock en liten reflektion som möjligen du mer än jag bör reflektera över, vilket jag nu ger dig möjlighet till. Vadan denna upprördhet just nu?



Under hela 2009 begicks det dagligen terrorattacker främst i regioner som Somalia, Irak, Pakistan, Afghansistan, för at ta några exempel. I dessa länder har tusentals civila människor – barn, kvinnor, män - slitits i stycken av terroristers bomber. Men vad jag kan se på din blogg har du inte upprörts, eller åtminstone inte skrivit något inlägg om upprördhet, över dessa terrorattacker. Fast det klart dessa avskyvärda terrorhandlingar har inte drabbat västlänningar så det kanske inte är så mycket att uppröras över.



De som gör skillnad på vi och dem andra spär på den viktigaste av alla näringar för terrorism, nämligen hat. Först när svinen till terrorledare kan visa på att en folkgrupp (som exempel) behandlas illa av den anledningen att det finns de som gör skillnad på oss och dem andra. Först då finns det en rekryteringsbas.



Du skriver mycket om flygplanssäkerhet i världen. Visst den är synnerligen viktig, inte tal om annat. Men hur många dog i terrorattacker ombord på flygplan 2009 och hur många dog av bomber i städer, många gånger där människor samlats. Dessa avskyvärda brott löses inte ens av den rigorösaste flygplanssäkerhet. Problematiken är något mer komplex än så.

2010-01-04 @ 01:59:28
URL: http://www.zaramis.nu/blog/
Postat av: Anna

Hej!



Håller med dig i mycket av det du skriver även om analysen är väl grund.



Kan varmt rekommendera en dansk dokumentär som heter ”Ondskans Anatomi” som fick mig att förstå ondskan bättre än tidigare.



Att varje människa, du liksom jag, har en vilande ondska inom oss och under fel förutsättningar kan denna väckas till liv. Dessa ”fel förutsättningar” måste till varje pris bekämpas för att förhindra lidande i krig och terrordåd. En av dessa fel förutsättningar är att göra skillnad på ”vi” och ”dom”.



När jag hade sett filmen förstod jag bättre varför varje människa kan bli till hemska massmördare och terrorister.



Men se dokumentären den är mycket välgjord. Återkom gärna med ett inlägg efteråt för att förtälja vad du tyckte. Jag tittar in på din blogg då och då.



Här är dokumentären: http://www.youtube.com/watch?v=chMsmuEbyWM&feature=PlayList&p=9A09DFF9F4D0D774&index=0&playnext=1



Visserligen engelsk översättning men den går säkert att köpa eller hyra med svensk text.



Ha De Gott Anna K

Postat av: Miata

Tack Anna och Zaram för era inlägg! Jag har inget att invända, ni har en måhända mer balanserad syn än jag.

2010-01-08 @ 22:35:34
URL: http://miata.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0