Biltankar

Som nämdes tidigare är jag nu billös, både Miatan och min Nissan är sålda. Rent ekonomiskt är det bingo, det är förvånansvärt billigt att hyra bil de gånger man behöver.

I veckan var jag och hälsade på en vän, körde drygt 70 mil på ett dygn. Jag hyrde en Toyota IQ för 299 kr med fria mil på Statoil.
Jag var inte helt förtjust i IQ:n när jag provkörde för ett par veckor sedan, men efter 70 mil växte den i mina ögon och kändes riktigt bra.
Den är bara knappt tre meter lång ( som original Austin Mini), men bred som en mellanklassbil. Bekväma stolar, tyst gång och känns allmänt solid.
Med trecylindrig, enliters motor, är prestandan förstås inte imponerande, men tillräcklig. Man kan ligga och marscha "momsad" motorvägsfart i 130 km/h utan vare sig hörselskydd eller tokvarv på motorn.
Den drog en dryg halvliter milen, högre än Toyota anger, men ändå klart mindre än de flesta andra bilar.

Det var ett tag sedan jag slutade sälja bilar (jag längtar absolut inte tillbaka!) och kan bara konstatera att bilsäljare knappast blir insläppta till himlen. Precis som präster och politiker är detta en yrkesgrupp med en kreativ inställning till sanningen.

För ett tag sedan träffade jag en släkting som var bekant med en kille med adligt namn som köpt en Land Rover av mig. Han berättade att killen haft saftiga reparationskostnader, runt 100.000 kr.
Jag anlade en skämtsam ton, " Det kostar att ligga på topp, Land Rover är kult och den killen är ju tät som en u- båt."
Min släkting anlade en plågad blick, och replikerade: "Det värsta är att han inte är det..."
Där fick jag för min förutfattade mening att Land Roverägare med adliga namn är täta....

Min slutreplik var: " Tja, skulle jag göra en jordenruntexpedition med bil väljer jag en Toyota Landcruiser."
Numera kan jag kosta på mig att vara brutalt ärlig, åtminstone vad bilar anbelangar.

En sjuka som vi bilnördar kan ägna timmar åt är att läsa bilannonser. Jag kollar dagligen på Blocket, trots att jag inte tänker köpa någon bil just nu.

Formuleringarna, eufemismerna och förkortningarna är fascinerende. "Endast en ägare" kan betyda att bilen varit hyrbil eller gått som skubbil på något företag.
Förkortningen "Sv såld" betyder inte "svårsåld" om någon nu trodde det, utan "svensksåld". Ett tvivelaktigt argument, instället för att objektet rullat på saltfria tyska vägar har den slitit på svenska saltdränkta vägar.
"Går bra" betyder väl egentligen bara att bilen startar.
"Ngt defekt", .... tja bilskrället är väl förmodligen helt slut. En annan variant är GDS ( gör det själv).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0