Sportighetssyndromet

Nuförtiden ska allt vara så himla sportigt. Kanske inte så konstigt egentligen, då sportighet ger positiva associationer:
Vältränade, vackra, hälsosamma, dynamiska människor med en aktiv livstil, ett eftersträvansvärt ideal.

Men tidens sportideal har gått för långt.

För inte alltför länge sedan rådde andra ideal. Man kunde se elegant uppklädda herrar och damer ta en söndagspromenad på byn, iförda snygg rock och päls och promenadkäpp.

Nuförtiden ska alla visa upp sin sportiga, dynamiska livsstil och hur aktiva fritidsintressen man har.

Personligen har jag inget emot äkta, genuin sportighet. En tvåsitsig, öppen sportbil  ger rätt associationer.( Mazda Miata)
Men en tung, bekväm familjevolvo med sänkt chassi, absurt feta däck och fälgar är enbart löjeväckande.
Den kommer aldrig bli en kompetent sportbil, hur mycket sportchassi och övermotoriserad turbomotor som helst.
För tung, fel viktfördelning diskvalificerar den för evigt till att bli en kurvkramare av rang.

Även cykelindustrin har hängt på. Riktiga racercyklar är grymt funktionellt vackra, men ruskigt obekväma. Mountainbikes är bra i skogen, men som vardagscyklar rent kassa.

Jag har nu fyra cyklar, men kom på mig själv häromdagen med att favoriten oftast är min 5 växlade DBS klassisk herrcykel, inte ett dugg sportig, men ruskigt bekväm med upprätt sittställning och fjädrad sadel.
Det är som att svära i kyrkan, men kommer jag göra en rejäl långtur är kanske DBS:n bäst...

När jag sätter mig på min Specialized sportcykel, blir postionen genast mer obekvämt framåtlutad. Men visst, det går fort, man kan lätt hålla 30 km/h.

Det gäller allt: Fritidsklädda människor ska gärna ha Fjällrävenbyxor med sidofickor, gäller även folk som aldrig varit i närheten av en skog.
Man ska förstås ha en sportkronografklocka med en massa visare och tidtagningsfunktion som aldrig används, bara man är sportig.....

Det är inte utan att man saknar Jeeves från Woodhouseromanerna, inte det  minsta sportig, men alltid välklädd och korrekt.

Den intressanta frågan är, kommer detta fortsätta, eller kommer en motreaktion?


Kommentarer
Postat av: Joakim

Ha ha väldigt ironiskt roligt att du nu har sportreklam på bloggen... Reebok - Your move.



Du liksom jag har svaret. Allt går i cykler.

2009-04-07 @ 01:45:14
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0