Hemma igen

Är nu hemma igen efter att ha cyklat nästan 20 mil på två dagar. En korrigering: Cyklingen tog längre tid än jag optimistisk hade räknat med, nästan 6 timmar enkel väg.
Vägen över Hökensås är tydligen populär, jag blev ideligen omkörd av racercyklister i slimmade dräkter. Sådana som typ fixar Jönköping- Skövde på halva min tid.
Det är bara att inse att min vardagscykling på 10- 15 km inte räcker för att köra en tiomilaetapp och snitta drygt 30 km/h.

Längre dagsetapper än 10 mil är inte min grej, men gärna inom 10 mil. Man känner behaglig trötthet i kroppen efteråt. Jag avrundar nu kvällen med lågmäld Charlie Parker och några droppar 12 årig Bowmore.

Det var livat i Jönköping. Massa raggare, det var visst någon mässa med gamla amerikanare i Elmia. På hotellet bodde det massa festglada norrmän.
I natt vaknade jag att några sjöng en idiotisk fylleramsa utanför hotellet. Efter 10 minuter tröttnade de, och jag somnade omedelbart om, så där skönt och djupt som Karin Boye beskriver.
Hon har rätt, man sover bäst på resande fot i främmande miljö, även nu inte Jönköping är så himla främmande.....

Vi hade annars en trivsam kväll, med synnerligen goda danska smör och bröd, lite gammeldansk och en Carlsberg.
Jag får revidera min uppfattning lite, den gröna var riktigt god, däremot inte den svarta.

Sedan hade vi frågesport, i allmänbildning, en tvivelaktig tradition som jag initierat. " Allmänbildning" för mig kan handla om obskyra bilmärken.
Sist vi träffades kastade jag i hast ihop några frågor som mina vänner inte har någon större susning om.

Igår fick jag svar på tal, och nu var det mer genomtänkt och raffinerat, där svåra frågor ingick även inom mina intressen, allt för att förhoppningsvis svara fel. Ett exempel handlade om vad bilmärket Citroen producerade under andra världskriget.

Endast en fråga av tretton var jag säker på, resten var gissning. Resultatet var förvånansvärt bra, en fick sju rätt, jag och en till fick 8 var, och jag vann (en öl) på utslagsfrågan som var en ren gissning.

Kvällen avslutades på en mysig pub där tydligen HV71 supporters brukar träffas. Igår kväll var det lugnt där, ingen match tydligen.

Vid elva tackade jag för mig och gick till hotellet och stöp i säng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0