Det svänger i politiken

Det sker häpnadsväckande förändringar i opinionen. För bara några månader sedan ansågs Alliansens chanser till en valseger nästa val var omöjligt.
Sören Holmberg menade att ett sånt försprång  som de rödgröna uppvisade var omöjligt att hämta in.

Nu har det skett! Sören och andra experter måste klia sig i huvudet.

Det enda säkra är att det kommer fortsätta svänga framöver. Vi befinner gudskelov oss långt från den tid då Sverige under decennier var socialdemokratiskt, vars statiska tillstånd påminde om en gammal kommunistisk öststat.

Personligen är jag inte emot facket, det behövs starka parter som kan förhandla tufft. Men jag har lämnat facket: För dyrt, för sossefierat och "förmåner" jag är ointresserad av. Jag vill inte ha med Folksam att att göra, ändå ska facket pracka på medlemmarna hemförsäkringar i den svindyra medlemsavgiften.

Om facket rensar bland massa onödiga ombud och stenhårt ägnar sig åt att förhandla tufft för medlemmarnas bästa och skär hårt i dödköttet samt kapar de osunda banden till Partiet, kan jag tänka mig att bli medlem.

De dåliga opinionssiffrorna skylls nu på AMF- debaclet.  Det är bara att konstatera att AMF är en osund effekt av svenskt "samförstånd", när fack och näringsliv delar säng.

Jag gillar Göran Greider, även om jag inte delar hans politiska åsikt. Han sa direkt när AMF skandalen rullades upp att Wanja Lunby Wedin måste avgå som LO- ordförande. Troligen blir det så. Ikväll hörde vi på radion att hon nu tvingas lämna AMF- styrelsen, förtsättning lär följa.

Jag tror även Mona Sahlin år alltför svag som partiledare och kan satsa en slant på att hon blir ersatt före nästa val.

Jag tror den gamle räven Per Nuder insett detta för länge sedan och nu håller sig långt borta för en eventuell comeback senare.

Personligen hoppas jag på allianseger igen efter nästa val, men jag skulle inte våga satsa alltför mycket på att det  verkligen sker, det svänger grymt mycket och framtiden är oviss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0