Vikten av motion

Vi människor mår bra av att röra på oss. Det är numera en truism som inte behöver diskuteras. Jag är oerhört tacksam över världens kanske främsta uppfinning, cykeln, som möjliggör motion under roliga former.

På kortare sträckor är cykeln ofta snabbast. De flesta vardagliga transporter är korta och då förenar man nytta med nöje istället för att ta bilen eller vänta på en överfull stadsbuss.

Bilen är också en underbar maskin, som ger frihet att förflytta sig snabbt och fritt. Miljöproblematiken tänkte jag inte ta upp just idag, utan det faktum att bilar också behöver motion.

En bil som körs lagom hårt, men inte brutalt, och helst lite längre sträckor mår bäst.

Taxibilar kan rulla 50- 70.000 mil eller mer utan större reparationer.

En "gubbkörd" bil som endast gått korta sträckor med många kallstarter kan vara slut i motor, bromsar, ljuddämpare efter bara 10.000 mil.

Det har regnat kraftigt några dagar, och senaste veckorna har jag bara tuffat runt på kortare körningar med miatan.

Idag hörde jag ett lätt skrapande bakifrån när jag bromsade. Jag var förvånad och tänkte, "inte kan bromsbeläggen vara utslitntna".

Istället kunde jag vid inspektion konstatera rost på högra, bakre skivan. Lite "motion" med handbromsen, samt några hårda inbromsningar var problemet borta.
Nu glänser skivorna som nypolerat silver igen.

Ett råd: Kör bilen riktigt varm minst en gång i veckan, så håller ljuddämparen länge. Jag har inte bytt ljuddämpare på åtta år.
Bromsa några gånger hårt, minst en gång i veckan ( men kolla i backspegeln först!), så slipper du kostsamma bromsrenoveringar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0