Vem fan är Ingvar Carlsson?

För sådär tjugo år sedan var Ingvar Carlsson statsminister. Jag brukar inte roas av väggklotter, men tyckte just detta klotter som då florerade på murar och stenväggar var lite fyndigt.

Ofta träffar man på folk som tycker det är självklart att man känner till en viss person eller popgrupp eller varumärke eller film eller skådespelare eller en debattartikel på DN, trots att vi är många som inte har DN som husorgan.

Förr, när jag var yngre och hade sämre självförtroende, kunde jag humma med, och låtsas att jag visste, skämdes över min okunskap. Numera sätter jag ofta upp stopp och belägg: "Vem är det?"

Fördelen med att erkänna sin okunskap är två: Man kan lära sig något nytt, samt få personen man talar med att inse att dennes kunskap inte är självklar för andra.

Själv är jag bekant med namn som Bertini, Bertone, Pininfarina, Lefèbre, Wilsgaard, Issigonis eller Michelotti, för att nämna några viktiga bildesigners och tar inte illa upp över andra människors okunskap över dessa för bilutvecklingen viktiga personer.

Fast jag blev förstummad häromdagen när jag pratade med en person som aldrig hört talas om Mazda MX5 Miata!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0