Kalkonbilar

Bilar som är oerhört dåliga eller fula kallas för kalkonbilar. Kalkonbilar kan ibland överraska med oväntat bra egenskaper. Volvo 3 serie ansågs vara hiskeligt ful, men hade utmärkta vägegenskaper tack vare att DAF som utvecklat bilen  hade kostat på sig en De Dionbakaxel samt placerat växellådan bak, vilket gav utmärkt viktfördelning.
Inte konstigt att 3 serien efter att pensionärerna nött slut på bilen fick leva ett tag till som folkracebil.

Innan järnridån föll, ansågs öststatsbilar vara kalkonbilar. Enligt min mening hånskrattades det överdrivet: Visst var de ofta skrämmande dåliga, men designen var aldrig medvetet ful.
Dessa bilar var effekten av ett misslyckat, utvecklingsfientligt ekonomiskt system.
Men det är fel att kalla en Vaz eller Wartburg för ful, de var ganska stilrena i sin funkisdesign.

I England gjordes nyligen en enkät över de fulaste bilarna: SsasYuong Rodius kom som god etta, det är en bil att skrämma små barn med, tätt följd av Fiat Multipla, designad av den ökände Chris Bangle, BMW:s kontroversielle chefsdesigner. Han har lyckats bättre med BMW, fast nuvarande 7 serie är ingen hit, invändigt är den riktigt hemsk.
Den nya 7 serien blir avsevärt snyggare och mer klassisk BMW invändigt.

England har gjort mycket läckert i bilväg, men också rena hemskheter: Morris Marina, Triumph TR7 och några till är bilar att drömma mardrömmar om.

"Mr Bean" kör som bekant en ärtgrön hundkoja, en av bilvärldens viktigaste modeller. Han gillar att mobba Reliant Scmitcar, en fruktansvärd trehjulig bil, en kalkon som bara kan komma från England.

Ni kanske minns scenen då Mr Bean ska planka sig ur ett parkeringsgarage genom att tränga sig före då bommen går upp för en inpasserande. Efter några misslyckade försök lyckas han skrämma en stackars Reliantförare att backa, varpå Relianten välter.
Jag skrattar hejdlöst åt denna scen och det finns fler vältande Reliant i andra Beanfilmer.

Jag har en hel drös med kalkoner som kan nämnas: Flertalet stadsjeepar, med Porsche Cayenne främst på hatlistan (den kom femma i den nyligen gjorda engelska undersökningen). Mercedes A klass av förra modellen ligger också högt.
Den är ful, har låg kvalitet, men högt pris och usla vägegenskaper. (Den som välte i älgtestet).

Den sista svansmotorskodan anser många vara en kalkonbil. Jag håller inte riktigt med. De sista åren fick den en riktigt fin bakaxel och de beklagansvärda vältningstendenserna försvann. Exakt styrning, kortslagig växellåda och motorn bak gav en viss körglädje för den som kunde hantera bilen. Som en äldre Porsche 911, dock i en annan pris och prestandadivision.
Fronten designades om av självaste Pininfarina och sades ge lågt luftmotstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0