Hårda tider

Jag spinner vidare på tecken på den ekonomiska krisen, nu med ett lokalt perspektiv.

Låt oss börja med det positiva: Volvofabriken går som tåget, inte bara motorer till välmående Volvo LV, utan även personbilsdieslar till hela Fordkoncernen.
Volvo är den i särklass viktigaste arbetsgivaren i Skövde.

Vi kan även tacka krisen i Georgien för att det inte blir några regementsnedläggningar.

Skövde är tveklöst handelscentrum i gamla Skaraborg och nya köpcentrum växer så det knakar, kanske oroväckande snabbt, med tanke på lågkonjunturen.

Kommunen verkar ha gott om stålar, det asfalteras på vägar och sker en allmän uppfräschning. I bjärt kontrast till för några år sedan då man inte ansåg sig ha råd  ens med blommor i parkerna.

Men visst finns tecknen på sämre tider. Commerce, centrumhuset köptes av ett engelskt fastighetsbolag för ett fantasipris för ett par år sedan, hyrorna chockhöjdes, och nu gapar flera affärsytor tomma.
En populär restaurang kastade in handuken för ett halvår sedan, snacket gick att klädaffären Zara skulle flytta in där.
Lokalen gapar fortfarande tom, jag läste häromdagen att Zara har ekonomiska problem, och dragit i handbromsen.
Det finns redan drösvis med klädbutiker, och jag tvivlar starkt på att Zara någonsin flyttar in.

Själv ser jag inte enbart negativt på denna utveckling. Min fru och jag öppnade för några månader sedan en liten affär i Kvantumhuset, där vi säljer asiatiska livsmedel.
Vi har låga omkostnader och kan simma lugnt. Vi hyr av Kungsleden och är nöjda med att ha dem som värd.

Ett skräckscenario för oss vore om Kungsleden säljer till ett utländskt fastighetsbolag som chockhöjer hyrorna. Då försvinner lönsamheten all världens väg, och vi tvingas lägga av eller flytta till ett sämre affärsläge.

Förhoppningsvis är nu denna risk minimal, tack vare lågkonjunkturen.

Brittiska och amerikanska fastighetsbolag slickar nu sina sår, och har fullt upp att hålla näsan över vattenlinjen.
Att köpa svenska köpcenter, och chockhöja hyror är glädjande nog omöjligt i dagens bistra konjunktur.

HSB- lägenheterna på Staketgatan, som jag skrev om för några månader sedan, är en rysare: Drygt en tredjedel är fortfarande osålda.
En het potatis, lokalpressen har inte skrivit ett ord om detta fiasko ännu.
Det ska bli intressant att se hur HSB och finansierande banker ska lösa detta.

Sedan har vi nya badhuset, som blir klart i december för runt en halv miljard, hoppas rusningen inte uteblir, om ett affärskonsorttium går omkull är inte mitt problem, men här har kommunen ställt garantier.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0