Yrkeskompetens

På mitt tidigare inlägg om duktiga och mindre duktiga bilförare har två kommentarer dykt upp som är relevanta.
Först vill jag fastslå att jag är klippfast motståndare till allt vad översitteri och mobbing heter. Men kommentarerna stämmer till eftertanke, kanske jag inte alltid lever upp till mina egna principer.

På varje arbetsplats finns en viss kultur och jargong. Ibland kan den vara rå med godmodiga (?) pikar. Nio av tio tycker kanske det är roligt och är tillräckligt vassa i käften att ge igen.
Men det är illa nog om den tionde tar illa upp och känner sig förödmjukad.

Det jag vill framhålla är vikten av kompetens. Vissa yrken har högre status, men oavsett vilket är kompetens viktigt.
På senare tid har uttrycket "man behöver inte vara hjärnkirurg för att begripa... vad det nu är"

Naturligtvis fodras det lång utbildning och intelligens för att bli hjärnkirurg.

Men för att komma till pudels kärna: Det finns bättre och sämre hjärnkirurger, precis som det finns bättre och sämre lärare, poliser, bilmekaniker, piloter eller vilket yrke som helst.

Jag tror de flesta vill bli servade av bästa tänkbara kompetens och även om det är otrevligt att framhålla, bör vissa få respass från sitt yrke och pyssla med något annat, det är inte mobbing, det är att ställa rimliga krav.


Kommentarer
Postat av: spanarn

Frågan är vems uppgift det är att ge respass till okvalificerad personal. Enligt min mening är det knappast kollegors uppgift.



Hade varit enklare att du rätt upp och ner skrivit: "Jag är en jävligt bra busschaufför" och sedan skitit i att det finns dom som är sämre, rent av dåliga för det borde inte behöva vara dina bekymmer. Du är ju jävligt bra så du har all rätt att vara stolt över detta.



Mycket positivt annars att du reflekterar över den eventuella mobbingsituationen.

2008-10-30 @ 13:20:06
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0