Tryckfelsnisse

Tryckfelsnisse är en figur som dyker upp titt som tätt, även på denna enkla blogg. Ibland ser jag det själv, men när texten väl är utlagd kan jag inte gå in och ändra, det är bara att gilla läget, även om det är störande som en irriterande fluga.

Ett fel som ibland inträffar är rena faktafel. Det gäller inte bara obskyra bloggar som endast läses av ett fåtal, utan även seriösa tidningar och böcker.
Ibland undrar man om det inte finns ett korn av sanning i skrönan "kolla aldrig en bra story". Det kan nog gälla kvällspressen som tar en eventuell stämning i kalkylen om nyheten innebär många sålda lösnummer.

I böcker hittar man ofta fel. Jag läste nyligen en bok av David Guterfield där det stod att läsa om "trådbussar som spyr ut dieselrök".
Troligen är det översättarens fel. Jag ska påtala detta för Norstedts.

Svd:s nätupplaga uppmanar folk att anmäla fel. Senaste månaden har jag hittat fyra fel, och deras webbmaster har tackat mig, utom sista gången, oklart varför.
Ett orimligt faktafel, där en miljöbil påstods dra 3,9 liter milen. Så mycket drar inte ens en Range Rover med V8:a.
Rätt ska förstås vara 3,9 liter per 100 km.

En sjuka som verkligen måste bekämpas är otyget med särskrivningar. Det finns en förening som agerar med kraft mot detta.

Vissa ogillar språkpoliser och tycker dessa är odrägliga besserwissers. En åsikt jag inte delar. Ett vårdat och korrekt och rättstavat språk är av yttersta vikt.

Kommentarer
Postat av: Spanarn

Rätta ett fakttafel här bara. Den förening du avser är antagligen skrivihop.nu. Den föreningen är sedan länge nedlagd varför den inte längre "finns".



Sedan är böjningen besserwissers fel då det ska vara besserwissrars.



Men detta gör ingenting då det var intressant skrivet och innehållet i texten gick fram, vilket är det viktigaste.



Ha de gott / Spanarn

2008-10-10 @ 13:56:02
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0