Tekniknörd

Ingen kan beskylla mig för att vara tekniknörd. Jag är en typisk konservativ snubbe som ofta reagerar instinktivt negativt och tycker tingens ordning är bra som de är.

Ibland är teknikskiftena rent jobbiga, då man måste skaffa nya apparater, parallellt med de gamla. Både LP, kassettband och CD och nu DVD för att ta ett exempel.

Jag höll mig länge borta från datorer. För 12 år sedan (fy vad tiden går fort!) tyckte min dåvarande arbetsgivare att jag behövde lära mig vad en dator är och skickade mig på en kurs i Stockholm.
Kursledaren frågade deltagarna vilka förkunskaper vi hade, några skruvade generat på sig, själv deklarerade jag ärligt att jag aldrig rört en dator.
Bra, tyckte hon, "då kan vi börja från början".

Dock har jag till sist resignerat och anammat ny teknik, och slutligen blir jag nästan entusiastisk. En tillvaro utan datorer och internet skulle nu upplevas som trist.

Konstigt nog finns ett undantag: Jag var bland de första att köpa bärbar mobiltelefon. I mitten av 80-talet var fanns endast tunga pjäser för fast montering i bilar, i den mån de var bärbara vägde de flera kilo.
Jag hade ett jobb där jag behövde en mobil, och var då rätt stadd i kassa, varför jag köpte en av de första ficktelefonerna (det fodrades rejält stora fickor!) , en Stornofone, ett engelskt bolag, för astronomiska 18.000 kr!

Jag insåg efter några månader att kostnaden översteg behovet och sålde "nallen" för 16.000 Kr.

Det gick några år innan jag köpte en GSM- telefon, en Siemens för 500 kr, som  var allmänt kass. Sedan blev det en Ericsson som hade utmärkt mottagning och ljudkvalitet, men den gick sönder hela tiden, så i ren ilska bytte jag till den legendariska Nokia 5110 som jag några år senare gav bort till en thailändsk buddhistmunk, och jag tror den fungerar än idag.

Jag gillar Nokia, speciellt de klassiska modellerna, som är underbart intuitivt användarvänliga. Jag skaffade för någon månad sedan en Nokia 3110 Classic då jag vill ha en kameramobil av det enkla skälet att jag är ute och kör en del och ofta hittar intressanta motiv. Mobilen har man alltid med, inte kameran, även om man har en kompaktkamera.

3110 kostar en tusenlapp och är bra, förutom kameran på 1.3 pixels som inte är någon höjdare. Jag tycker dock ofta motiven överskuggar den tekniskt dåliga bildkvaliteten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0