Livet är toppen

Det gnälls mycket, ibland överdrivet. Visst är livet i grunden många gånger tragiskt och meningslöst. Existentialisterna med Sartre i spetsen har formulerat det hela elegant.

Fast det var länge sedan jag läste om existentialisterna i skolan, så jag droppar ämnet.

Idag har det varit en typisk vardag med väckning långt innan den höstligt sena gryningen. Ingen märkvärdig dag, några turer med bussen, en långlunch och ett par timmars middagslur före en ytterligare eftermiddagstur.
Hämtade frugan efter stängningsdags vid affären, dagens försäljning var inte toppen,men godkänd.

Jag har precis ätit en god och näringsriktig soppa och ett glas rödvin. Det är fredagkväll och jag är ledig i helgen.

Just nu känns livet synnerligen behagligt: Vädret har varit soligt med någon regnskur idag. Tidigare idag möttes jag av en mäktig regnbåge på väg till Hjo. Kombinationen med öppna fält, träd i grönt, orange och gult var mäktig.
Temperatur på drygt 10 grader, fortfarande fastnar en del flugor på bussvindrutan när man susar fram i dryga nittio.

Jag har även haft förmånen att förflytta mig mig ett par mil med muskelkraft på min lättrampade Specialized Sirruscykel.
Det är en kick när högtrycksdäcken viner över asfalten.

Precis i denna stund sitter jag på balkongen iförd dunjacka med en liten Johny Walker och en Ritmeestercigarill och spelar bra jazz på CD:n och blickar ut över en stjärnklar himmel.

Om en stund ska jag förflytta mig in i vardagsrummet och knäppa på DVD:n. Det blir " Playtime" med Tati.
Imorgon kommer några vänner på middag. Min gode vän "N" kommer med en film av Rohmer.

Livet är toppen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0