Kockums

Vi minns varvskrisen och den slutgiltiga dödsstöten för Kockums. Den höga kranen var tills för bara något decennium sedan en klassisk malmösilhuett.

Min gode vän "Spanaren" skrev på sin blogg om ett Kockumskylskåp från 1969 som fortfarande fungerar, men som nu ska skrotas då gångjärnen är slut.
Jag har replikerat att byt gångjärn och låt kylskåpet leva vidare. Detta kan vara ett fall för Guinness rekordbok.

Jag fascineras av hållbara prylar. I dagens samhälle med snabb teknikutveckling är inte extrem hållbarhet det mest prioriterade.
Utvecklingen går fort och livscykeln blir kortare. Prylar blir ofta omoderna långt innan de är slut. Jag hörde en tekniker från BMW uttala sig om att bilar är dimensionerade att hålla runt 15 år eller 30.000 mil.

Prylar har inte nödvändigtvis blivit bättre, men billigare. För femtio år sedan kostade en cykel nästan en årslön för en arbetare. Idag kan en hyfsad cykel köpas efter några dagars slit.

En amerikan rattar sin Volvo P1800 från 60- talet. Slitdelar är bytta, men allt är original. Det är den enda bil som finns i Guinness rekordbok över icke kommersiella fordon som rullat extremt långt, några hundratusen mil.

Riktigt bra teknik har ofta militär bakgrund. Det finns fortfarande gott om transistorradioapparater från sextiotalet som fungerar.
En jetmotor är otroligt långlivad och driftsäker.

Själv protesterar jag mot slit och släng av ren vresighet och nyfikenhet hur länge grejerna håller. Min TV är snart 10 år, mitt kylskåp 15 år. Dessutom spar jag pengar, även om de drar lite mer ström.

Kommentarer
Postat av: Rättelse

Spanarn heter jag annars var det ju kul att du nämnde mig..



2008-10-21 @ 21:34:03
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0