Duktiga bilförare

De flesta kan lära sig köra bil. Flertalet blir någorlunda dugliga förare.
Sedan finns undantagen. En grov uppskattning från min sida säger mig att 10% är  riktigt usla, och 10% riktigt drivna.

Exempel på annars begåvade och kreativa människor som är usla bilförare finns: Ni minns kanske TV4- programmet "Sveriges sämsta bilförare", där "vinnaren" kunde vinna just en bil. Susanne Osten var välmeriterad.
Håkan Hellström lär också vara riktigt usel, han tog hur många körlektioner som helst innan han fick lappen, duglig chaufför blir han aldrig.

Bland yrkeschaufförer finns drivna, men dessvärre mindre dugliga också. De brukar försvinna efter ett tag, det blir för dyrt för åkerierna med för många skador.
Ställ dig på bildäck på en färja och se med vilken precision långtradarchaffissarna backar in!

I bussbranschen råder brist på folk, och ibland har folk som uppenbarligen saknar kompetens ändå fått busskort.
På ett möte nyligen klagade chefen över för många skador: Jag sa, ni behöver se över rekryteringen. Alla passar inte som bussförare. Chefen höll med, frågan är vad som händer.

Jag besökte en bussdepå där olycks- och skadefrekvensen diskuterades. En chaufför var stolt över sin skadefria körning och tog till orda: " jag har väl haft tur och aldrig varit inblandad i något", sedan gjorde han en konstpaus och tittade spefullt på en kollega som strulat en del, och fortsatte: "Fast det är nog en del skicklighet  med i spelet också!"

Jag gjorde tummen upp, killen hade förstås rätt, och kollegan kanske borde överväga att pyssla med något annat.

Kommentarer
Postat av: Spanarn

Diskussionen i depån känns olustig. Utan att vara insatt eller varit på plats låter det i mina öron som kvalificerad mobbing av en kollega, vilket den mobbade troligen mår dåligt av och därmed blir en än sämre chaufför.



Kollegors uppgift är i första hand att stötta varandra medan det är chefens uppgift att tillsätta RÄTT kompetent personal. Om chefen misslyckas med detta är det dennes uppgift att rätta till sina misstag och skicka personalen på vidareutbildning alternativt erbjuda dom en annan tjänst.



Om kollegor till mig hånflinade eller än värre bara insinuerade att jag gör ett dåligt jobb skulle jag be dom dra dit pepparn växer och fråga på vilket sätt det angår dom. Lightmobbad blev jag delvis som barn men vägrar bli det som vuxen.

2008-10-28 @ 15:04:55
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com
Postat av: Maverick

Jag håller me Miata.



Men jag håller också me spanaren. Att i grupp göra sig rolig, vara sarkastisk, över en annan människas svagheter oavsett om denne är närvarande eller inte, kan inget annat vara än mobbing. Fegt.



Om någon av er av outgrundlig anledning har problem med att en kollega utför sina arbetsuppgifter otillfredsställande tar man vuxet en öppen diskussion om detta mellan fyra ögon så vedebörande får möjlighet att försvara sig. Förslagsvis frågar man då vedebörande om man kan vara behjälplig på något sätt så att han blir bättre.

2008-10-29 @ 17:49:27
URL: http://maverick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0