Varför man ska åka till Koh Chang och Koh Samet

Låt mig slå fast med en gång: Jag tillhör inte den sortens purister eller "ekoturister" som uppskattar orörda, "genuina" paradisöar.

Den sortens snobbism ger obehagliga associationer till kolonialism, när den vite mannen ska upptäcka jungfrulig mark.

För bara ett par decennier sedan var Koh Chang helt oexploaterat. Det fanns inte el, och endast synnerligen enkla bambuhyddor fanns att hyra.

Idag är åtminstone White Sand Beach väl utbyggdt, men inte överutvecklat som Pattaya. Myndigheterna har förbjudit allt för höga byggnader och det råder byggförbud i regnskogen, vilket förstås är toppen, och låt oss hoppas att det så förblir.

Men lagom är bäst, att sitta på en obebodd ö i en bambuhydda och äta torkad fisk lockar inte mig.

Jag vill bo enkelt, men bra med AC. Jag vill ha möjlighet att äta en rejäl biff när jag tröttnat på den goda, kryddstarka thailändska maten.
Jag uppskattar en 7-Eleven där jag kan köpa holländska cigariller och Johny Walkerwhisky.
Att kunna gå på en bar och ta ett glas innan sängdags.

Koh Chang och Koh Samet bjuder på en perfekt mix mellan fin miljö, fina stränder och lagom utbyggd infrastruktur

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0