Staketgatan

Staketgatan är centralt belägen i Skövde. På södra sidan byggdes för några år sedan nya lägenheter för seniorer.
Gatan ligger enligt min mening rätt tråkigt till, med mycket trafik.

Seniorlägenheterna är uppförda av Rapp fastighetsbolag, smakfulla och gedigna i rött tegel och med stora inglasade balkonger.
Bakgården är en lugn oas med snygg trädgård.

Tyvärr kan inte superlativerna hagla från min mun när norra sidan skall diskuteras.
Ett företag vid namn Calle Byggare har byggt några fula skokartonger i betong med platt tak och små inglasade balkonger.
Visst är det nytt och därmed fräscht, men jag törs lägga en slant på att dessa hus inte kommer åldras värdigt och kommer upplevas oakttraktiva redan om några år.

Betongen är vitmålad i antikvitt, och fönsterkarmarna är egendomligt nog orangea. Endast en sjuk arkitekt kan finna denna anrättning smakfull.

Som brukligt nuförtiden är det mycket glas och därmed insyn. "Luftigt och ljust" enligt byggföretaget.
På kvällen ser det mycket olustigt ut, man ser trappuppgång och korridor genom fönstren, och de blå lysrören ger ett kallt och ogästvänligt sken mot de vitmålade väggarna.

Hälften av lägenheterna är hyresrätt och den andra hälften bostadsrätt (HSB).

För mig känns hela anrättningen lågbudget, men håll i er nu, hyrorna är svinhöga och insatsen på HSB är skrattretande, från en halv mille till en miljon!

Min skepsis verkar delas av andra, hyreslägenheterna är visserligen i stort sett uthyrda, men det är lätt att schappa från en hyresrätt om inte galoscherna passar,men mer än hälften av HSB lägenheterna gapar fortfarande tomma, trots att även Skövde numera har bostadsbrist.

Jämfört med de sjuka priser som finns i storstäderna är Skövde billigt. För samma pengar som begärs för dessa dystra lägenheter får man en rymlig lya i Vasastaden i en förening med låg avgift och bra ekonomi.
I vackra sekelskifteshus (förra seklet!)

På den tiden kunde man bygga hus, gediget med metertjocka väggar, högt i tak, massiva spegeldörrar och furugolv.

Jag tror HSB har gjort en felsatsning som ger 90 tals vibbar, innan kraschen, och jag hoppas verkligen kommunen hållit sig undan från borgensåtagande.

Jag har ingen lust  att åka på skattehöjningningar på felspekulationer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0