Miatatider

Imorgon sker årets jungfrutur med miatan. För första gången sker påställning genom internet, tidigare skedde denna återkommande ritual med telefonens hjälp.
Det var dock påfallande enkelt med internet, även för en vresig, konservativ, datorklant som mig.

Vädret ser ut att bli toppen i veckan. Tyvärr är jag överhopad med jobb, så så värst mycket tid till trivsamma miataturer finns inte.

Igår kväll träffade jag på en fd arbetskamrat som numera jobbar på Volvo och som avancerat och fått en skaplig lön. En trevlig kille som är en betydligt värre bilnörd än jag och som tack vare sin välsituerade position kunnat förverkliga drömmen om en Mitsubishi EVO 2, en rallybil i civilt utförande.

Han var sugen på en begagnad miata som andrabil, och jag kunde bara entusiastist elda på. Det finns numera gott om miator, från 50.000 kr får man en skaplig miata.

Roligare för rimliga pengar kan man inte ha.

Han frågade om jag ville hänga på till Kinnekullering den 7 juni, det är fri körning, för endast 500 kr får man gasa hej vilt en hel dag. Tyvärr jobbar jag den dagen, men kanske kan smita ifrån lite tidigare...

Jag minns Kinnekulledagen för några år sedan. Det var en del riktigt maffiga sportbilar som Porsche och BMW M3. Samt några tråkiga, såsiga  Volvo, SAAB och AUDI som understyrde något fruktansvärt..

På rakan hade förstås inte min 116 hästars miata mycket att sätta emot, max 160 km/h lyckades jag pressa upp miatan i, innan det var dags att bromsa ner iför första högerkurvan.

I kurvorna gick det desto bättre, där kom jag ifatt, trots blygsamt breda däck i originaldimension. Låg vikt, perfekt viktfördelning, bakhjulsdrift, seriösa hjulupphängningar och snabb styrning är vad som behövs.

Dagens bilar är ofta sjukt överviktiga med massa onödig utrustning och bjäfs. Vem behöver elmanövrerade stolar som bara dom väger 50 kg?

Körglada bilar är lätta, se på Lotus eller MINI Cooper, originalkojan skapad av mästaren Issigonis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0