Att vara företagare

Min fru och jag driver en liten affär sedan några veckor som ett komplement till våra vanliga jobb. Det känns tryggt och bra att ha ett fast jobb och driva ett företag utan att känna allt för stor press.

Det rullar på enligt plan och det känns redan nu som vi står på fast mark när intäkter stäms av mot utgifter.

De flesta lyckönskar oss, med något undantag, där någon känner sig trampad på tårna. Fast jag konkretiserar inte, bloggar är offentliga.

Att konkurrens kan dyka upp är något man får leva med, och inget att bli sur över. Om konkurrenten är duktigare får man bita i det sura äpplet och slå igen, sådan är kapitalismen, det enda ekonomiska system som förmår skapa välstånd.

Snacket att det är krånglig byråkrati för företagare i Sverige tycker jag är fel.

Jag är ingen vidare siffernisse, men det är inte konstigare att anlita en revisor än en rörmokare om rören krånglar hemma.
Man ska pyssla med det man kan och låta experter sköta det man inte klarar eller vill hålla på med.

Jag vill återigen ge en eloge till myndigheter jag haft att göra med, Skatteverket och Kommunens hälsoinspektör.
Bra service och klara besked.

Alla politiska partier säger sig värna företagare, och särskilt småföretagare. Vissa hävdar att det behövs enklare regelsystem. Jag håller inte med, kan det bli så mycket enklare än att starta handelsbolag eller enskild firma.

Jag tror det behövs två saker: Att folk har köpkraft och har råd att handla. Poitiker bör vara försiktiga med skattehöjningar som begränsar köpkraften.

Sedan behövs riskkapital, även till småföretag. Där har t.ex Almi en uppgift där folk med en bra affärsidé, men kanske inget eget kapital kan vända sig.

Kommentarer
Postat av: Spanarn

Håller med till fullo det är superlätt att starta och driva företag i Sverige. Allt annat är gnäll. Skatteverket bland annat är jätte-serviceminded.



En sak glömde du dock nämligen vikten av konkurrens på lika villkor. Hur skulle du reagera om det slog upp en butik med Thailändska råvaror i Skövde HELT finansierat av staten som höll halva priset på samma varor som ni säljer. DÄR har nuvarande regering mycket kvar att göra. Naturligtvis blir det då som så att dom oseriösa överlever medan dom andra slås ut.



Kram //Bitter Spanare

2008-05-30 @ 21:30:38
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0