Tibet

Det är slående och framförallt nedslående hur tyst det är från proffstyckarna på vänsterkanten om det som nu händer i Tibet.

Jag har nu på morgonen kollat bloggar och nyhetssidor och kan konstatera att tystnaden är kompakt. I denna vänsters enögda världsbild är allt ont som drabbar världen USA:s, Israels eller möjligen alliansregeringens fel.

Kina är inte bara världens största diktatur utan numera också en ekonomisk stormakt. Jag förstår också att man inte bara realpolitiskt kan hantera Kina hur som helst.

Jag tycker inte vi ska bojkotta OS, tidigare bojkotter har varit verkningslösa, och jag tycker Reinfelt ska besöka Kina.
Dock bör diplomatisk artighet lämnas hemma och protester framföras.

Nu försöker kinas ledning kasta skulden på Dalai Lama, en av ytterst få verkligt goda människor i klass med Desmond Tutu eller Nelson Mandela.
Det är lika osmakligt och avskyvärt som i den lilla världen, när våldsmannen försöker kasta skulden på offret.

Vad  händer nu? Kina kommer förstås framgångsrikt kväva upproret, priset i mänskligt lidande kan aldrig bli för högt för kommunistledningen.

Vi som lever i frihet kan förstås demonstrera, skriva på protestupprop, allt till ingen nytta.

Varför denna tystnad? Det går bara att spekulera, men jag tror avgrundsvänstern fortfarande hyllar Mao, en världens genom tiderna grymmaste diktatorer, mannen som invaderade och annekterade Tibet på 50-talet.

 


Kommentarer
Postat av: ERROL

Hej igen,

jag håller med dig om det mesta. Vänstern i all ära - men vad håller USA och vår aalliansregering på med? Det lidande som det tibetanska folket fått utstå mång långt mycket värre än det som kosovoalbanerna fick utstå. Ändå tar man genom ett krig, och efter tio år av FN-vanstyre, ett beslut om att göra Kosovo till en egen stat. Tibetaner, burmeser, palestinier, m.fl får dock snällt vänta på sin frihet. Vänstern var ett jätteproblem. Idag är det snarare högern som är problemet...

2008-03-20 @ 14:18:16
URL: http://exorientelux.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0