Likriktade åsikter i Sverige

Häromkvällen var jag på en middag. Amerikanska presidentvalet kom upp till diskussion. Clinton och Obama jämfördes, de flesta tycks föredra Obama och tycks övertygad om att denne blir USA:s näste president.

Att näste president mycket väl kan bli Mc Cain tycks vara en omöjlighet enligt svenska konsensustyckare.

Eftersom jag blir lätt illamående när alla tycker lika, det påminner om en gammal kommunisstat, slängde jag in åsikten att min kandidat är Mc Cain.
"Bomben" följdes av en besvärande tystnad....

Mina åsikter är inte alltid konsekventa, ibland känner mig höger, i vissa frågor delar jag vänstervärderingar. Jag känner ingen större entusiasm för något parti, har ibland röstat på sossar, folkpartiet eller moderaterna och ofta fördelat olika i kommunal och riksdagsval. Kyrkovalet har jag aldrig röstat, sedan många år har jag lämnat kyrkan.

På en blogg hittade jag ett utmärkt förslag från vänsterpartiet: Inför statligt pristak för hur mycket monopolföretag får ta betalt inom energisektorn.
Jag är vän av fri konkurrens när den fungerar, men den avreglerade el och fjärrvärmemarknaden kan endast betecknas som ett fiasko, då måste statliga regleringar införas.
Just den sortens pragmatism som vi borde se mer av.

Jag har mer att säga om "konsensussverige", men hinner inte nu. Om en timme ska jag sätta mig i den flotta Volvobussen modell 9700 och dra till Landvetter och hämta ett gäng tyskar som ska tillbringa en studievecka på Räddningsverket i Skövde.

Vissa politiker vill lägga ner Räddningsverket i Skövde, något som Skövde kämpar med näbbar och klor mot.
Det vore synd om RV lades ner, anläggningen är toppmodern, läget perfekt för utländska besökare.

Fast det är en annan historia, återstår att se hur Tolgfors hanterar detta, han lyder under Borgs vinande piska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0