Habegär

Jag gäspar åt de flesta bilar, men det finns undantag. I överkomlig prisklass finns förstås Mazda Miata MX5, inte snabbast eller ens snyggast, men med en unik mix av körglädje, hög kvalitet och  rimliga driftskostnader.

I vettig prisklass finns även Honda Civic typ R. Jag är även sugen på en Lexus Is 200, det finns nu gott om begagnade i vettigt skick från 75.000 kr och uppåt.
Lite klen motor , men dunderchassi, bakhjulsdrift, rak sexa och kompakt format  med nästan kusligt bra kvalitet gör konceptet helgjutet.

Bland dyrare bilar som dessvärre ligger utanför min budget har jag nu två favoriter som underligt nog kommer från USA. Normalt avskyr jag amerikanska bilar, med undantag av några 50 och 60 talare, favoriten är nog Mustang och Lincoln Continental, en sådan som Kennedy mördades i.

Den ena är Corvette, som nu kan mäta sig med vilka tyska eller italienska superbilar som helst, men till ett pris under 700.000:-  Prisvärt!

Den andra är förstås nya Challenger. Hur läcker som helst. I USA lär den inte bli tokdyr, där kan nog även en inte allt för underbetald löntagare ha råd, men i Sverige lär den bli dyr med alla skatter och påslag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0