Besserwisser

Besserwissern är en typ som de flesta av oss allt för väl känner igen. Det handlar nästan alltid om en man som återfinns i alla åldersgrupper.

Det kanske finns kvinnliga besserwissrar, men jag har hittils aldrig råkat på någon. Visst finns det kvinnor liksom män med illa underbyggda åsikter som framförs aggressivt, men det är inte samma sak som att vara besserwisser.

Utmärkande för en besserwisser är att han alltid vet bäst, det ligger i namnet. Det spelar ingen roll vilket ämne som avhandlas, bw:n är alltid expert.
Andras åsikter är ointressanta, möjligen kan bw:n nicka nedlåtande om man ödmjukt bekräftar det bw:n har att förtälja.

En bw jag råkar känna uttalade sig tvärsäkert om aktiemarknaden för några år sedan. Han uttryckte synpunkter om ett visst IT- företag. "Bara att köpa, aktiekursen kommer gå spikrakt upp".
Lyckligtvis löd jag inte hans råd, företaget har numera kursat....

Bw:n har antigen grötmyndig eller lite gäll, forcerad röst som låter auktoritativ.

Det som kan förvilla en icke bw är att bw:n mycket väl kan vara kunnig, bildad och ha en maktposition och ibland ha rätt.
Utmärkande är dock att bw:n tvärsäkert uttalar sig utanför sitt kompetensområde och ändå gör anspråk på att ha svaret.

Jan Guillou och Göran Persson är två herrar som är typiska bw representanter. Guillou sågar utan nyanser SÄPO  som inkompetenta idioter som går i CIA:s fotspår, Göran Persson fastslår myndigt att sossarna förlorade valet på fastighetsskatten, "Nuder ville inte lyssna" klagar han.

En äkta bw gör mig lite full av skratt, fiktiva bw som är väldigt roande är Ture Sventon eller Karlsson på taket.

Eftersom jag roas av bw fjäskar jag lite och låter dem hållas. Fast lite nålstick skadar inte. En gång beslog jag en bw med en felaktig faktauppgift som var uppenbar.
Han glodde på mig en bråkdels sekund. Sen sprack leendet upp: "Jag skulle bara kolla att du var med".
"Naturligtvis" svarade jag och hade svårt att hålla mig för skratt.

En bw som upplever att han befinner sig på hal is, byter då snabbt samtalsämne.
Hal is uppstår om en verklig expert infinner sig i diskussionen, eller någon med större kunskaper.
Jag minns en bw- granne jag hade som skrävlade om "Le mur", europas brantaste puckelpist.
Jag inflikade: "Där har jag åkt".
Grannen bytte då genast samtalsämne.

Bilexperten är ofta en och samma persson med besserwissern. Alla som någon gång sålt sin bil har råkat ut för denna "expert".
En mindre kunnig köpare har med denna "expert" som råd och stöd.

Jag hörde talas om en kille som skulle sälja sin Mazda Miata. Bilen var fullservad och hade bara gått drygt 4.000 mil.
En kvinnlig spekulant hade med sig en "expert" för att få ett kompetent utlåtande.
"Experten" fastslog efter provtur att kamaxlarna var nerslitna.
Säljaren bedyrade förtvivlat att motorn liksom resten av bilen var i närmast nyskick.
"Nerslitna kamaxlar förekommer inte ens på vanvårdade långmilare" replikerade säljaren.
"Experten" var dock orubblig och lät sig inte bevekas.

Två dagar senare dök den kvinnliga köparen upp, utan "experten", och gjorde affär.

Kanske var hon den verkliga experten och insåg bilens fina skick. "Experten" kanske bara var en torped för att få säljaren ur balans och skaffa sig sig en bättre förhandlingsposition.




Kommentarer
Postat av: Joakim

Ha ha ha fullkomligt lysande. Tack för att du förgyller min vardag....

Gällaned Google. Frågan är om det är just på sökordet "Miata" som du hittar din målgrupp (läsare).. Dom som söker på Miatat är troligen ute
efter ett bilköp och inte en läsvärd blogg.
Fundera på vilka som kan vara intresserade av din blogg och vad dom möjligen skulle kunna tänkas använada för sökord.. Därefter kan du relativt enkelt sökmotoroptimera din blogg på just dessa sökord för att hjälpa dina läsare att hitta din läsvärda blogg..

Kram Joakim

2008-03-07 @ 13:58:03
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0