Att leva miljövänligt

Många betecknar sig som miljövänner, men ytterst få lever miljövänligt. Den mest miljövänlige torde vara en fattig afrikan som lever i en lerhydda.

I välfärdslandet Sverige är det knappast högavlönade, ledande miljöpartister som lever mest miljövänligt. De har hög levnadsstandard och åker på miljökonferenser på andra sidan jordklotet och tar knappast cykeln dit, utan flyg.

Den mest miljövänliga svensken är troligen en lågavlönad kvinna utan bil som bor i en liten fjärrvärmeuppvärmd lägenhet i tätort. Hon har dessutom så nära till jobbet i hemtjänsten att hon cyklar.

I bjärt kontrast till denna kvinna finner vi miljöpartiets Peter Eriksson, som deltar i alla viktiga konferenser, bor på landet och måste ha en fyrhjulsdriven jeep för att ta sig fram. Visserligen en Huyndai Santa Fee som är förhållandevis bränslesnål, men långt ifrån en miljöbil.

Själv är jag inget föredöme, men har heller aldrig utgett mig för det heller.

I min livstil finns plus och minus. På plussidan räknas att jag bor i tätort i fjärrvärrmeuppvärmd lägenhet. Jag har nära till jobbet och cyklar dit.
Sopsorteringen är inte överdriven i Skövde, vi har fortfarande den härliga HSB uppfinningen med sopinkast i trappuppgången.
Jag känner tillfredställelse att mina sopor hamnar det nya fjärrvärmeverket. Avgasreningen är otrolig och nästan ingen giftig rök kommer ur skorsternarna.

Jag jobbar som busschaufför. En modern landsvägsbuss drar ca 3 liter milen diesel, ungefär som en grym stadsjeep, men rymmer runt 50 personer.
Andå vägrar jag använda det numera så populära orwellska språkbruket och kalla bussar för miljövänliga.
En buss släpper fortfarande ut växthusgaser, den dagen vi får vätgas är jag beredd att tänka om.

Bilar och bilkörning ligger mig varmt om hjärtat. Eftersom jag inte behöver bil i arbetet är det nöjes och semesteresor som gäller. Max 1.000 mil om året.

På minuskontot finns också en och annan flygresa.

Marknadsförarna vill förstås att vi ska skaffa nya miljövänliga prylar. Där finns anledning till skepsis eftersom även tillverkningen är miljöbelastande.

I motsats till många hysteriska konsumenter känner jag en instinktiv motvilja mot att kassera fullt fungerande prylar. Desutom finns det roligare saker att lägga slantarna på, som en resa.

Mitt kylskåp är gammalt men fullt fungerande. Trots propagandan att köpa ett nytt energisnålt kommer jag byta först när mitt gamla går sönder. Visst drar den mer el, men jag spar ändå pengar på att skjuta upp bytet.

Min Sony tv är drygt 10 år och får gå till den lägger av. Moderna platt-teve är visst inte särskilt elsnåla och jag ogillar trenden mot allt större, vare sig det handlar om bilar eller tv.

Jag har två bilar, en Mazda MX5 från 92 och en åtta år gammal Nissan Primera. Ingen är förstås klassad som miljöbil, men bägge är bränslesnåla.
Min filosofi är att underhålla och köra tills reparationskostnaderna kommer och det inte längre lönar sig.

Är inte det rätt miljötänk att vägra slit och släng och köpa kvalitetsprylar som man nöter på under många år, istället för att ständigt köpa nytt?

Rent ekonomiskt är det åtminstone helrätt.

Kommentarer
Postat av: ullisar

alltså. det finns så mycket enklare grejer att göra för miljön än att köra mindre bil.

förslagsvis
- spara på varmvattnet, t ex duscha kortare tid, stänga av kranen under tandborstning etc.
- spara på elen, släck lampor i rum du inte är i. skippa stand by-lägen på elektriska apparater.

även om din tv går sönder behöver du inte köpa en stor och platt om du inte vill, det finns fortfarande crt-apparater att köpa, bamsebra och billiga. men fula.

sen biter du lite i din egen svans när du skriver att du sparar pengar på gamla kylen. det gör du. men inte miljön :)

inte meningen att dissa dig! det är ett bra inlägg, vill bara vidareutveckla en smula!

go'natt!

2008-03-12 @ 00:08:52
URL: http://akirllu.blogg.se
Postat av: Joakim

Det var kloka ord i synnerhet detta med prylar. Själv har jag bestämt mig för att byta TV först när min 14 tummare från 1969 går sönder. Fantastiskt att den fortfarande håller. Samma sak med min mobil den kommer jag ha tills dess att den går sönder. Varför byta en fullt fungerande mobil bara för att det kommer ut coolare på marknaden?

Det är aldrig miljövänligt att elda sopor då det aldrig går att ta bort växthusgasen koldioxid som bildas när man eldar sopor. Och det handlar om stora mängder. Jag har en sopsorteringsstation precis utanför mitt boende så jag om någno skulle kunna sortera sopor men jag slarvar. Glas, papper, batterier, metall sorterar jag alltid men slarvar med plast och kartonger (som mjölkkartong). Ett jävla sätt av mig igentligen då det är så fruktansvärt enkelt.

Däremot skulle du både spara in på miljö och din elräkning om du bytte kyl och frys mot moderna energisnåla as. Det skiljer så otroligt mycket på gamla och nya kylar så där gör man miljön och sin egna ekonomi en tjänst (på 3 år eller så har jag hört) även om man har ett nuvarande fungerande kylskåp.

Synes på långfredagen det ska bli kul Joakim

2008-03-13 @ 12:12:40
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0