Subvention

Ord som missbrukas eller används felaktigt är enormt störande. Vissa ord är överrepresenterade, som "subvention".

Om en vara säljs billigt därför att staten går in med medel för att kunna sälja under produktionspris har vi en glasklar subvention.

I EU:s jordbrukspolitik kan vi hitta exempel. Andra exempel är olönsam kollektivtrafik som hålls under armarna av stat eller kommun.

Hur otroligt det än kan låta har vissa länder subventionerade oljepriser!

De senaste chockhöjningarna av livsmedel och oljepris orsakar mycket huvudbry hos våra ledare. Fattiga länder drabbas extremt hårt.

Fiskare och åkare protesterar högljutt i Europa. Svenskar är tysta som möss, som vanligt.

Sydeuropeiska ledare har föreslagit sänkta skatter för att motverka de höjda prisernas skadliga inverkan på ekonomin.

Reinfeldt vill inte höra talas om sänkta skatter, vilket naturligtvis är upp till honom, men det som stör mig är att han säger sig "inte vilja subventionera olje och bensinpris, marknaden ska bestämma priset".

Att rödgröna politiker kör med denna falska retorik och gör våld på korrekt svenska är inte att förvåna, men att Reinfeltd lånar sig till dessa billiga knep är beklämmande.

Bensinen kostar fortfarande inte mer än drygt 5 kr litern före skatt, ett pris under fem kronor är subvention, ett pris över fem kronor är beskattat, glasklart eller hur?

Vi ska minska konsumtionen av fossila bränslen och CO2- utsläppen. Det ska ske genom chockhöjda skatter som händelsevis också ger klirr i statskassan.
Dubbelmoralen manifesteras dock övertydligt när politiker ogillar stigande oljepris som sänker konjunkturen och gör arabiska och ryska oljemagnater rika.
Däremot tycker samma politiker att det är utmärkt när energiskatter höjs!

Effekten för konsumenten blir dock densamma, höjda priser och sänkt levnadsstandard.

Hoppet står inte att finna hos inkompetenta politiker eller utvecklingsfientliga forskare, utan i teknikutveckling.

Vi vill fortsätta köra bil och flyga. Vätgas är framtiden.

Vätgasflygplan sägs ligga rätt långt i framtiden, 25- 30 år. Bilar kanske närmare än man tror.

Honda ligger långt framme, redan om något år kommer vätgasbilar nå de första kunderna, visserligen prototyper.

Honda är ett gudabenådat företag som styrs av tekniker, inte ängsliga marknadsförare.
I väntan på vätgas kommer Honda relansera Insight, den första hybridbilen, som presenterades fem år före Toyota Prius.
Toyota har visserligen pinkat in reviret med Prius, men kommer möta formidabel konkurrens från Honda, vars Insight kommer bli avsevärt billigare.

Kommentarer
Postat av: Spanarn

Hej!



Hoppas allt är bra. Tack för dina kommentarer. Kul. Om det nu är du som kommenterat kan du läsa min kommentar till din kommentar :) genom att följa länken nedan:

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=2321604950920573587&postID=6000592281579241043&isPopup=true






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0