Kommunal

Kommunal organiserar en stor del av landets busschaufförer. Lite egendomligt då de flesta jobbar för privata bolag som visserligen genom upphandlingar kör för för kommunägda trafikbolag som Västtrafik.

Man kan konstatera att Kommunal varit usla förhandlare, ett "kärringfack", som en kollega uttryckte det, kanske onyanserat, men med ett korn av sanning.

De som går på bussbranschens avtal har drygt 1600 kr mer i månaden, en inte obefintlig skillnad. En ironi i sammanhanget är att de förare som kör för de kvarvarande kommunägda företagen redan fått den löneförhöjning som Kommunal nu är beredda att strejka för!

De privata bolagen, vars medlemmar Kommunal organiserar, tycker dock detta är på tok för dyrt.

Trafikhuvudmännen, som Västtrafik, tycker förstås detta är utmärkt, de vill förstås punga ut så lite som möjligt.

Förmodligen skulle en avreglering gynna både duktiga privata företag och dugliga förare, som kan välja mellan fler arbetsgivare.

Jag är inte motståndare till facket eller kollektivavtal. Dock funderar jag på att lämna Kommunal, av flera skäl.

Skäl ett: Dåliga förhandlare. Skäl två: Oskäliga avgifter.

Skäl tre: Kommunal ägnar sig åt otillbördigt avtalstecknande med Folksam. Bara att man blir tvångsansluten till Folksams hemförsäkring är illa, jag ogillar Folksam och gillar Länsförsäkringar.
Det vet man dock om när går med i Kommunal.

Droppen som fick bägaren att rinna över är när jag häromdagen fick beskedet att jag tecknat en gruppförsäkring för 125 kr per månad.
Jag har inte godkänt detta, ringde Folksam och fick beskedet att ett brev skickats ut i april, var man inte intresserad skulle man meddela detta, annars gällde försäkringen automatiskt!
Jag har inte ens sett brevet, har det skickats, har det förmodligen kastats som värdelös reklam, oöppnat.

En släkting, som är jurist, ringde mig idag. Hans svar var glasklart, så får det inte gå till.

Jag kommer gå till botten med detta. Imorgon ska jag kontakta Konsumentverket och Expressen för att se om de vill skriva om denna skandal. Eventuellt kommer jag göra en polisanmälan.

Sedan, adjö Kommunal, och jag kan lägga 500 spänn per månad på något roligare, som en tioårig Tallisker och ändå få 100 kr över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0