Söndag

Idag lyder jag det kristna påbudet och helgar söndagen åt ren vila. Jag jobbade natt igår och parkerade bussen vid tretiden på morgonen. En antydan till ljusning av den korta sommarnatten kunde redan noteras.

När jag parkerade bussen stötte jag på en kollega, som är trevlig men lite originell. Han jobbar bara hos oss på sommaren och bor då i en trivsam Sävsjöhusvagn.

Han var sällskapsjuk  och bjöd in mig på en pilsner och en synnerligen god bit korv från Småland,baserad på något sorts viltkött och lite vitlök.

En halvtimma senare cyklade jag hem och slog mig ner på balkongen med en tungfuktare Red Label och en Ritmeestercigarill, satt en tjugo minuter och njöt av tystnaden och den friska, syremättade luften, efter kvällens åskregn.

Ambitionen idag var att räkna på momsen som ska redovisas senast den 12 varje månad, men beslöt att skjuta på det, jag slutar tidigt under kommande vecka, så tid finns.

Det enda arbete som utförts idag är tvätt. Jag är tacksam över att leva i modern tid och slippa gå ner till sjön och med blåfrusna fingrar tvätta för hand. Det var visst kvinnogöra, vilket inte gör saken ett dugg bättre.

Alla borde skänka tvättmaskinen en tacksamhetens tanke, bara att slänga in tvätten och dosera tvättmedel.
Har man bra centrifug slipper man den onödiga, energislukande torktumlaren som dessutom sliter kläder i förtid (kolla allt ludd!)
Det är bara att hänga upp, några timmar senare är tvätten torr!

Idag såg jag en gastkramande film om terrorattentatet "´9/11" , "Flight 93". Passagerarna gjorde uppror och förhindrade terroristerna att flyga in i Pentagon.
Det var en gripande film.

Säkerheten har skruvats upp sedan dess, vilket är bra.

I Skövde har vi äntligen fått tillstånd till kameraövervakning på nattbussarna. All statistik talar för att busarna lugnar ner sig och våldet minskar.

Banden rullar och raderas efter någon vecka. Om chauffören petar sig i näsan eller om en kille kliver på i sällskap med fel dam intresserar ingen, om ett brott begås däremot kan man slå fast vem den skyldige är.

Vi har sett vad som skett i New York. Guillianos kraftag mot brottsligheten har gjort New York säkrare och trevligare.

Innan "9/11" var israeliska El Al säkraste flygbolag. Inte en enda kapning har skett under El Al:s historia. El Al har som enda bolag beväpnade vakter utrustade med speciella gummikulor som inte skadar flygplanets skrov, men väl terrorister.

Världen behöver kompetens och bra verktyg för att bekämpa onda krafter. DNA register och övervakningskameror är bra och förhindrar att även att oskyldiga döms.
Och FRA behövs....

Efter den den spektakulära fritagningen av Ingrid Betancourt från terrorstämplade Farcgerillan, funderar jag på att fiska fram filmen om Entebbe, historiens mest spektakulära fritagning.

När den grymme, sjuke galningen Idi Amin fortfarande kliade sig i huvudet hade israelerna redan lyft till friheten med den tillfågnatagna gisslan...

Kommentarer
Postat av: Spanarn

Tjenna!



Hoppas allt är gött. Du som skriver en del om terror kan nog intresseras av den här uppsatsen:

http://rawiamorra.se/2008/06/29/kriget-mot-terrorismen-av-elias-davidsson



Ha de gött // Spanarn




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0