Semester

Ryanairplanet landar på Balatons flygplats, nära Kesthely på östra delen av Balaton. Via Ryanairs hemsida kan man boka prisvärd hyrbil och pensionat.

En Hyundai Getz för 1700 kr för en en vecka och boende på skapligt pensionat för 25 euro natten är prisvärt.

Fast jag kör nog lågbudget och struntar i bil, kanske jag hyr en moppe eller bil en dag för utflykter.

Från flygplatsen går det lokalbuss till Ketsthely, där jag tänkte hitta ett charmigt pensionat eller privatrum.

Naturligtvis måste jag besöka Heviz, Europas enda hetvattensjö, de varma källorna ger 35 grader på sommaren. Vattnet luktar svavel och är svagt radioaktivt och sägs vara hälsosamt.

Från Ketsthely är det bara 15 km till Heviz, ett perfekt cykelavstånd. Problemet är att hitta en vettig hyrcykel, de flesta länder jag besökt har bedrövliga hyrcyklar.
Seriösa cyklister tar med sina cyklar, men det är samtidigt bökigt, dyrt och med risk för transportskador på älsklingscykeln.

Veckan ska ägnas åt bokläsning i skuggan vid stranden, god ungersk mat och dryck och en och annan cykeltur om jag hittar en någorlunda vettig hoj.

Annars relax, överdrivet aktiva semestrar är inte min melodi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0