Modeblogg

Många bloggar handlar om mode. Det är uppenbarligen ett ämne som intresserar många, särskilt kvinnor. Många avfärdar modeintresse som ytligt och ointellektuellt.

Personligen är jag ointresserad av mode, men tycker det är ett intresse lika gott som något annat.

Däremot har jag synpunkter på mode. Som ungdomsmodet bland grabbar att gå med nerhasade jeans och visa kalsongerna, gärna röda.
Det kommer visst från fängelserna, där straffångarna inte får ha skärp.

Det ser rent ut sagt för djävligt ut. Det är en klen tröst att på 70- talet, när jag var ung, var jeansen nästan lika förskräckliga; otroligt lågt skurna, sjukligt tighta och med abnormt utsvängda ben.

Jag är allmänt skeptisk till modeindustrins ständigt nya trender, vars baktanke naturligvis är att vi ska konsumera mycket och ofta.

Mode är förstås mycket mer än kläder, det kan omfatta livsstil, politiska åsikter. Även prylar är modeinfluerade. Ta bilar där designtrender varierar eller färger. Nu är vita bilar inne igen, som varit totalt ute sedan 80-talet.
Stadsjeepar har länge varit inne, en enligt min mening förkastlig biltyp.

Nu verkar det dock som dessa bilar tappar i popularitet i väst, men inte i Ryssland och Mellanöstern bland de nyrika.
Fast pengar och god smak går som bekant inte alltid ihop.
I väst har dessutom många snart inte råd med dessa bilar, lika bra att göra en dygd av nödvändigheten och avfärda de som avskyvärda miljösvin.

När det gäller skor finns en avgörande könskillnad. Jag har träffat män som samlar på klockor, Märklintåg eller gamla bilar, men inte en enda kvinna.
Däremot verkar påfallande många kvinnor samla på skor, Imelda Marcos torde ha värdsrekord.
Män däremot, har ofta ett fåtal par skor, endast för de behov som finns på skofronten.

Själv köper jag hellre kvalitetsskor för en tusenlapp som håller länge, men min fru köper hellre trendriktiga skor för några hundralappar och köper nytt efter några månader.

Designers idag har det inte lätt, det snyggaste är redan gjort. Titta på en gammal Bogartfilm, så snyggt kvinnor och män var klädda, vem överträffar det?

Går det överhuvudtaget att göra en snyggare bil än Jaguar E- type?
Dagens bildesigners har så många krav på sig att resultatet alltid blir en kompromiss.

Jag imponeras inte av tillfälliga trender, föredrar tidlös elegans och prylar som håller. Min Mazda MX5 är nu 17 år, med klassisk design, konstruerad för högsta körglädje och problemfritt bilägande kommer MX-5 förbli en klassiker.
Alla dessa "alternativ", framhjulsdrivna, trista, plåtcabbar kommer vara totalt ute om något decennium.

Ibland kan det bli överdrivet elegant, som det italienska modet. När jag var i Milano för några år sedan var det påfallande många eleganta människor.
På något sätt blev det för tjusigt och blankt, själv skulle jag inte känna mig väl till mods utstyrd på detta vis.

Däremot blev jag hänförd när jag besökte Skottland: Härliga tweedkläder och sköna material som lammull. Visst, det var långtifrån lågpris, men vilken kvalitet och tidlöshet!
Kläder som inte blir omoderna och håller i många år.

Nu när lågkonjunkturen kommer och vi dessutom måste tänka på miljön, kanske det äntligen kan bli på modet med kvalitet och tidlöshet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0