Blocket

Blocket är i särklass Sveriges överlägsna annonsplats. Där finns allt bokstavligt talat och det är en utmärkt kanal att stämma av priser.

Naturligtvis dras även skojare dit, stöldgods och varor med dubiös bakgrund bjuds ut. Viss försiktighet är rekommendabelt, men tvivelsutan går det att göra fynd.

Själv behövde jag en rejäl, bränslesnål kombibil när frugan och jag öppnade affär. Min gamla bil började dessutom chansera, en Nissan Primera från 92. Som alla japanare funkade den förstås perfekt maskinellt, men rosten började härja och diverse småfel som kärvande bromsok och värme som inte gick att stänga av gjorde att jag inte ville kosta på några reparationer.

Begagnade bilar har nu blivit riktigt billiga i Sverige, jag sålde Primeran för 4.000 kr och gav mig ut på Blocket och hittade till sist en Primera Combi från 2000 som jag lyckades pruta ner till 35.000 kr.
Inte pedantskött, men endast 11.000 mil, svensksåld och en ägare.  Bensinsnål 1.8 litersmotor är bara en fördel med dagens bensinpriser, drar ca .0.75 liter milen.
Prestandan räcker, toppfarten ligger på dryga 190 km/h och det är inga problem att marscha 150- 160.

Jag har nu haft bilen i snart ett år och inte behövt reparera något.  Ingen anmärkning på besiktningen, men besikningsmannen höjde ett litet varnande finger för ett aningens kärvande bromsok fram.
Jag älskar Svensk Bilprovning, för endast dryga 300 kr får man ett kompetent utlåtande över ens bils skick.

När grabben flyttade hemifrån ville han ha en 32 tums TV. I Skara fanns en 3 år gammal DAEWO för 1.500 kr. Jag var skeptisk och såg framför mig en knarkare som säljare med stöldgods och flackande blick.
Det visade sig vara en välanpassad villaägare som hängt på "måstetrenden" och köpt en ny platt- tv. Kvitto fanns.
Daewon må vara tjock, men håller hög klass, ett fynd.

Som bilintresserad studerar jag Blocket med intresse, trots att jag inte har någon tanke på att byta min Nissan eller Mazda Mx5 Miata. Två bilar räcker, fast ibland umgås jag med tanken på en tredje. En Honda Civic R, eller kanske en Lexus Is. Priserna börjar bli intressanta....

Jag har alltid avskytt biltypen SUV. Hög vikt, hög tyngdpunkt, högt luftmotstånd bidrar till taskiga vägegenskaper, hög bränsletörst och låga prestanda i förhållande till vikt.

Jag gillar optimerade bilar och känner därför respekt för riktiga, rambygda jeepar med seriös fyrhjulsdrift som billiga ryska Lada Niva eller Toyota Landcruiser med bedövande kvalitet och framkomlighet i svår terräng.
Suvar är dock inte särskilt bra på något, en patetisk biltyp.

Kanske Suvens saga snart är över. På Blocket hittar man hundratals Volvo XC90 och BMW X5 från 135.000 kr. Dessa bilar är iskalla på begagnatmarknaden och närmast osäljbara.
Priserna kommer sjunka ytterligare, då kommer nog ryska bilhandlare och köper. I Ryssland finns inte den miljödebatt som i väst och SUV är fortfarande populärt.
För mig får de gärna exportera varenda SUV, de förfular gatubilden.

Sverige har nu bland europas lägsta begagnatpriser. Tack vare Blocket kan den medvetne konsumenten bilda sig en relevant prisuppfattning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0