Androgyn

De flesta av oss attraheras av personer av det motsatta könet och försöker förstås framstå som så attraktiva som möjligt. Det gäller förstås också de som dras till personer av samma kön.

Jag har en känsla av att både män och kvinnor tenderar att bli mer androgyna. Undantag finns förstås, män som odlar stort yvigt skägg eller kvinnor som vägrar raka benen eller under armarna och som vill vara "naturliga".

Numera är det inte bara bögar som sminkar sig eller färgar håret. Intimrakning har blivit poppis både bland män och kvinnor. För män är detta förmodligen något nytt, men tillåt mig påminna om att de gamla egypternas skönhetsideal bland kvinnor var total befrielse från kroppshår, utom på huvudet, där långt vackert hår uppskattades.
Inget nytt under solen!

Jag har en känsla av att vi går mot en "androgynisering". För några decennier sedan var kvinnor mera ljuva och feminina. Frisyrerna var påkostade, klänningar framhävde kvinnliga former.
Numera går flickor ofta i korta pojkfrisyrer, jeans och gympaskor.

Män sminkar sig, färgar håret och har modekläder.

Bilar är fortfarande en manlig bastion. Visserligen köper många tjejer balla bilar, men det fanatiska intresset saknas.
Extrema sportbilar eller ombyggda bilar representeras nästan bara av män.

Bosse "bildoktorn" skrev en intressant krönika för några år sedan då han skrev en hyllningsartikel om klassikern Austin Healy.
Hans tes var att dagens bilar, även sportbilar är så softa och komfortabla att de inte längre lyckas med missionen att fostra grabbar som ännu inte är torra bakom öronen, till att bli riktiga män.

Den som har kört en gammal brittisk sportbil, förstår vad han menar. Primitivt, rått och kräver fysisk styrka.
Min far hade en Triumph TR3 och fick således rätt prägling. Idag är han närmast ointresserad av bilar, men har många andra kvaliteter. Bilen såldes när jag bara var tre, fyra år. Jag har inget minne av bilen, kanske den satte något avtryck i min karaktär.

Själv är jag nog trots allt lite androgyn. Min fru som aldrig skvallrar eller snackar skit, tycker jag pratar och skvallrar för mycket. Hon har rätt.
Jag färgar inte håret eller har skägg eller mustasch. Däremot avlägsnar jag skyndsamt eventuellt hår i näsa eller öron.
Synnerligen oestetiskt. Min inställning till intimrakning behåller jag för mig själv.

Mazda Mx5 miata är också androgyn. Å ena sidan en kompetent sportbil med suveräna vägenskaper, byggd för att smiskas hårt på bana.
Å andra sidan relativt komfortabel och modesta prestanda i dessa tider då många familjebilar har långt över 200 hästar och närmast sjukliga prestanda.

Kommentarer
Postat av: Spanarn

Detta var bra. Riktitg jävla bra. Du sa ingenting men fick ändå allting sagt. Briljant! Dessutom skrattade jag högt vid i alla fall ett tillfälle. Tack!

2008-07-28 @ 22:56:53
URL: http://hygienkonsult.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0