Zebralagen

Antalet fotgängare som blivit påkörda har ökat markant efter införandet av zebralagen.
Trots dessa dystra fakta fortsätter vägverket hävda att lagen är bra. En obegriplig inställning.

Själv är jag van trafikant både till fots, med cykel eller bil och förare av buss.
Min grundinställning, grundat på några 100.000 mils erfarenhet är att aldrig lita på andra och acceptera att misstag görs och hjälpas åt att förhindra olyckar.
Görs det en dum omkörning eller någon missar högerregeln försöker man anpassa så inget farligt händer. Ingen är ofelbar.
Ser man någon som tokkör eller verkar påverkad ringer man polisen, jag har bidragit till att någon rattfyllerist blivit stoppad.

Zebralagen är idiotisk eftersom vissa fotgängare totalt saknar trafikvett. Några litar blint på bilisterna och går rätt ut i gatan.
Att ha rätten på sin sida är ganska ointressant om man blir ihjälkörd.

Min främsta invändning är att trafikregler ska vara så lika som möjligt i alla länder. I Europa saknas denna lag och det kan förmodas att utländska besökare inte känner till denna regel.

Ska inte trafikregler vara lika i EU? När Frankrike gick med i EU ändrade man företrädet i rondeller. Tidigare gällde högerregeln i Frankrike som enda europeiska land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0