Telefonförsäljare

Jag har aldrig förstått folk som störs över direktreklam i brevlådan. Ibland kan något intressant erbjudande dyka upp. Hittar man inget av intresse är det bara att lämna till pappersinsamlingen.

Däremot störs jag av telefonförsäljare. Ett tag ringde de nästan dagligen, och lyckades alltid pricka in tiden när jag precis satt mig vid middagsbordet, eller ännu värre, mitt på dagen då jag var hemma en stund för att sova middag  för att kunna känna mig fräsch och alert resten av dagen.
Sånt gör mig oerhört irriterad, middagssiestan är för mig nästan lika viktig som för en sydeuropé!

När detta eviga ringande till slut övergick i ren terror, anmälde jag mig till sist till NIX registret. Det funkar otroligt bra, som genom ett trollslag försvann alla dessa jobbiga påringningar.

Dock, ingen regel utan undantag: Är man befintlig kund äger företag rätt att ringa upp. Lyckligtvis är jag inte befintlig kund i så många företag, och de som ändå valt att ringa mig har beskt fått erfara att jag inte är intresserad.

Tidningen DN har länge och envetet kämpat för att få mig som prenumerant. DN är en utmärkt tidning, men jag är inte intresserad. DN är totalt stockholmsfixerad, det måste till ett spektakulärt postrån för att DN ska skriva något om den andra viktiga staden på Sveriges framsida.
Det känns som slöseri med papper att få en tidning tjock som en telefonkatalog varje morgon, med en enorm bilaga med bostäder till salu i Stockholm, totalt ointressant för mig som inte har en tanke på att köpa en etta i Stockholm för 1.5 miljon, eller en Lidingövilla för 5 miljoner.

Det ofta återkommande erbjudandet är intressant: DN i en månad för 149 kr. Men, det finns ett men. På talongen ska man fylla i sitt telefonnummer. Efter några veckor ringer en trevlig försäljare och vill teckna en års eller halvårsprenumeration. Jag tackar alltid nej, vänligt men bestämt.

När detta erbjudande även detta år kom, valde jag en annan stategi: På talongen där telefonnummret ska fyllas i skrev jag på pin kiv "Nix nummer", naturligtvis i vetskap att DN har rätt att ringa upp ändå, då jag är "befintlig kund" i och med jag godkänt deras generösa prenumerationserbjudande.

Något nytt har dock inträffat, jag inte fått DN i min brevlåda denna gång. Förmodligen uppskattade de inte mitt tilltag, och det lär aldrig mer komma några "erbjudanden" från DN.

Kommentarer
Postat av: Joakim

ha ha ha :) jävligt roligt och jag tror till och med en 08 befriad från humor tyckte det var ballt att få läsa din tallong.. skulle inte förvåna mig om din tallong nu sitter på säljavdelningen sanslagstavla under kategorin "humor"... :) Roligaste på länge. Och du säger att JAG har en räv bakom örat.... man blir som man umgås

2008-01-30 @ 17:42:26
URL: http://www.hygienkonsult.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0