Miataturer

Kurviga småvägar i vackra landskap är Miatans rätta element.

Mitt favoritland att göra miataturer i är Slovakien. Gles trafik, släta fina kurviga vägar, ofta med svalkande alléträd.
Bra på sommaren, när temperaturen kryper över 30 grader.

Efter att passerat Zakopane i Polen börjar det roliga. Ungefär på toppen av Tatrabergen passerar man gränsen till Slovakien.

Därefter möts man av hissnande vackra bergdalar och en väg med hårnålskurvor som ibland nästan slår knut på sig själv.
Trafiken är ytterst gles, och möjlighet finns att ladda på i kurvorna och balansera miatan med gas och ratt.
Det finns gott om tillfällen till trivsamt däckskrik hela vägen till Kosice.

När man efter en lyckad dag önskar ro och vila finns gott om mysiga små städer i Österrikisk- Ungersk stil med charmiga och prisvärda värdshus.
Mat och dryck håller hög klass, liksom Ungern, till ett lågt pris.
I dessa länder är svenska valutan fortfarande värd något.

Sist jag var där, fortsatte jag efter Kosice till Tokaj i Ungern där de gör det berömda dessertvinet. En vacker stad med massvis med fina hotell och restauranger.

Efter Budapest drog jag vidare till Balatonsjön, kontinentaleuropas största insjö.
På motorvägen från Budapest var det 38 grader, jag höll 130 och körde nercabbat, det var som att köra i en jättelik hårfön.
Miatan gick förstås perfekt, som vanligt.

Balaton är ljuvligt, bästa stället där är enligt min mening Balatonfured på norra sidan, en stad med pampiga hus där kungligheter från dubbelmonarkin tillbringade sina semestrar.

Missa inte Heviz, en termalsjö, europas enda, där vattnet håller 25c på vintern och 35c på sommaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0