Fallande miatapriser

Lågkonjunkturen är i antågande, inflationen är ovanligt hög. Återstår att se om det blir en mjuklandning eller en riktig käftsmäll.

Begagnade bilar tycks bara bli billigare. Som bilintresserad följer jag bilannonser noga, även på objekt som inte intresserar mig.
Den omfattande nybilsförsäljningen och privatimporten från främst Tyskland har fört med sig ett överutbud av begagnade bilar.
Dyra tyska bilar faller i värde som en sten. Trots sänkta priser, har jag sett handlare som haft bilar i lager över ett år!

För den som byter bil ofta är detta inga goda nyheter, det blir mycket att lägga emellan.

Däremot kan den som köper en bra begagnad bil och behåller den länge sänka sina bilkostnader.

Mazda Miata är den bilmodell som haft bäst andrahandsvärde. För 7-8 år sedan kunde den som köpt en ny MK 1 i början på nitttiotalet för runt 150.000 kr få 90- 100.000 kr för en bil som rullat över 8.000 mil.

Miata står fortfarande högt, men jag tror på fallande priser. Utbudet är numera stort , importen omfattande.
Miata är världens mest sålda sportbil, men i Sverige är tyvärr marknaden för den här typen av bilar begränsad.

På Blocket och Bytbil har jag nu sett samma bilar stå osålda, månad efter månad. Enligt lagen om utbud och efterfrågan kommer detta leda till sänkta priser.

Min 91:a har bara gått 13.000 mil och är helt felfri maskinellt. Lite rost finns dock beroende på tidigare ägares vinterkörning. Att utsätta en Miata för saltslask borde vara straffbart!

Jag funderar på att antigen renovera min MK1 eller köpa en nyare. Att renovera torde bli det allra billigaste alternativet.
Alternativ två är att byta till NB versionen, då vill jag ha en 99:a eller nyare med 140 hästars motorn. Idag hittar man såna från 75.000 och uppåt.
Drömbilen är nog nya NC med softtopp och 160 hästarsmotorn. Helst en Micablå.

Det finns redan svensksålda enägarbilar med lite mil för runt 180.000. Det ska bli intressant att följa det fortsatta prisfallet.

Jag har ingen brådska, men den dagen kanske kommer då man kan göra ett klipp. Jag har haft min Miata i åtta år, återstår att se om och när det är läge att byta.

Slit och släng är inte min filosofi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0