Förbjud dubbdäck

Regeringen överväger att korta dubbdäcksäsongen. Alarmerande fakta har framkommit om dubbdäckens skadlighet, de river upp vägbeläggning som ger finfördelat damm som orsakar lungcancer och annat elände.
Vägarna förstörs också, hjulspåren är förfärliga, det samlas massa vatten vid regn och orsakar vattenplaning.

Den som tror att spåren orsakas av den tunga trafiken bör tänka om: Spåren håller "volvobredd", inte lastbilsbredd.

I de flesta länder är dubbdäck förbjudna. Åker man till något av våra grannländer slås man av hur slät och fin asfalten är, bilen rullar tystare och förmodlingen med mindre friktion, alltså bränslesnålare.

I Sverige tvingas Vägverket använda grov asfalt med mycket sten inblandat, förmodligen för att förbättra hållbarheten.

Det finns ytterst få tillfällen då dubbdäck gör nytta: Vid ren isgata. Nu inträffar det nästan aldrig, eftersom vägarna saltas.
Kör man på såphala, osaltade vägar får man väl helt enkelt ta det extra vackert.

Den som kör under extrema förhållanden bör skaffa snökedjor eller band att fästa på hjulen. Fyrhjulsdrift hjälper också förstås, fast  egentligen gillar jag inte fyrhjulsdrift som gör bilar tyngre och bränsletörstigare, jag gillar lätta och optimerade bilar som Mazda Miata, men jag måste erkänna att miatan inte är världens bästa vinterbil, där trivs jag bäst med en relativt motorsvag framhjulsdriven bil med smala däck, som min andra bil, en Nissan Primera.

Jag har dubbfria vinterdäck som ger bra grepp i kyla tack vare mjuk gummiblandning, och ett mönster som funkar i modd.

Många har en övertro på teknik och hjälpmedel, de krockar eller kör av vägen ändå.
Ofta läser man i tidningar om bilar som "fått sladd" som något passivt, ödesbestämt. Fel, det är alltid föraren som genom felaktigt beteende orsakar en sladd.

Den som lär sig hantera en bil i halka, kör förutseende, råkar inte ut för att bilen "får sladd" och hamnar i diket.
Precis som med allting annat har inte alla förutsättningar att bli skickliga bilförare, och de senaste årens säkerhetutrustning som ABS bromsar, antisladdsystem mm är förstås välkommet.

Men dubbdäcken gör mer skada än nytta. Varför begränsa tiden, varför inte förbjuda?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0