Västtrafik

I Sverige har vi ett system för kollektivtrafik där landstings och kommunägda, icke vinstdrivande företag har ansvaret. Denna trafik upphandlas senare ofta av privata företag som Swebus eller Arriva. Vissa bussbolag är fortfarande kommunägda, som i Borås, och inger hos mig en nostalgisk känsla av 70- tal, då Sverige fortfarande var halvsocialistiskt.

Som busschaufför berörs jag förstås av hur systemet fungerar, men kommer inte just idag leverera någon besk åsikt. Till en viss del är jag lojal mot nuvarande och tidigare arbetsgivare, en princip som visat sig hälsosammast. Dock håller jag på den där "Maria", som skapade Lex Maria. Missförhållanden skall och bör framföras.
Sköter man sitt jobb är det alltid lättare att vara uppkäftig och kritisk.
När jag jobbade i bilbranschen sammanfattade en regionchef saken kärnfullt: "Ni kan vara hur uppkäftiga och djävliga som helst, så länge ni säljer bilar, annars sitter ni löst till."

Jag har många synpunkter på Västtrafik, men tänker idag beröra diskussionen om Göteborgs stadsbussars avsaknad av AC.
Tidningen GP uppmärksammade höga temperaturer i bussarna under de senaste dagarnas värmebölja. Enligt VT:s VD Willy Mark och andra "experter" fungerar inte AC i stadsbussar, där dörrar öppnas och stängs ofta.
Ett sensationellt påstående, dagen efter kunde man läsa att AC fungerar utmärkt i Stockholm, Wien, Milano och många andra städer.
Om dessa "experter" har rätt, finns det något oerhört unikt i Göteborgs klimat. Forskare och andra kloka hjärnor bör skyndsamt bege sig till Göteborg och studera fenomenet!

Naturligtvis handlar det om ekonomi: AC i bussar kostar ca 1 kr milen, det blir många miljoner per år för Västtrafik.
Det hade varit rakare och smartare att erkänna att värmen är olidlig de få sommardagar temperaturen går över 25 grader, och att detta är pris man är beredd att ta.
Istället dras nu ett löjets skimmer över Västtrafiks ledning.

Till sist, jag kan inte avhålla mig från lite kritik: Det nya, överdrivet komplicerade biljettsystemet från ett australienskt företag som nu riskerar konkurs, har hittils kostat VT en halv miljard och SL (Stockholm) astronomiska 700. 000 kr!

Pengar som bättre kunde användas till förbättrad kollektivtrafik och AC på Göteborgs stadsbussar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0