Storebrorsamhället

Denna sommar har debatten gått hög  med FRA. Jag anser att debatten hamnat helsnett.
FRA har jag redan avhandlat, och har inget att tillägga.

Ett löjets skimmer vilade över den folkpartistiska riksdagskvinna som menade att de nya, smarta korten i kollektivtrafiken kan vara integritetskränkande.
Jag är också skeptiskt till korten, men av andra skäl, för dyrt och krångligt.

Jag har rest i totalitära stater och rekommenderar ett besök i Stasimuséet i fd Östberlin. Då får man perspektiv.

Nu till ett par saker som upprör mig, och som borde uppröra fler.

Eu parlamentarikern Anders Wijkman är inte en person som står överst på min förtroendelista. Han har profilerat sig som en miljökämpe, som tillämpar den marxistiska teorin att ändamålen helgar medlen.
Samtidigt som han uttryckt politiskt korrekt skepsis mot FRA, lanserar han det hårresande förslaget att varje människa ska förfoga över ett "miljökonto", där allt registreras. Alla resor, alla inköp, alla aktiviteter!
Snacka om övervakningssamhälle!

Salige, eller osalige Mielke, stasichefen, skulle förtjust applådera, om han levat.

Det andra hårresande förslaget kommer från försäkringsbolag som vill registrera hur bilar körs och som "generöst" vill ge lägre premier till bilar med säkerhetsutrustning som antisladd, alkolås och vad det nu kan vara.

Det kan vid första anblick låta vettigt, men misstänksam som jag är, handlar det bara om att kamma in mer pengar.

Alla har inte råd eller lust att betala för de senaste miljö och säkerhetsbilarna. När politiker ständigt höjer bensin och försäkringskatter, blir inte alternativet att sluta köra bil, utan istället nöta på den gamla.

Missförstå mig rätt, jag har inget emot moderna och säkra bilar. Samtidigt är föraren den enskilt viktigaste säkerhetsfaktorn.

Det glasklart rättvisa är att den olycksfria föraren ska ha låga premier, den som ställer till det ska betala.

Själv har jag aldrig varit inblandad i enda trafikolycka, kalla det tur om ni vill, men självklart ska jag ha högsta premierabatt, även om jag av olika skäl inte kör just den bil som försäkringsbolagen tycker jag ska köra.

Det något konstigt med debatten, när folk upprörs över att man skannar potentiella brottslingar, men inte tycks bry sig när vanligt, hårt arbetande folk, kontrolleras.

Kommentarer
Postat av: EOL

Bra inlägg. Wijkman är den absolut farligaste typen av politiker som vi har. Ve och fasa. Tyvärr har han förstört en hel del av det sunda förnuft som en gång i tiden fanns i det parti som han representerade.



En sak som jag irriterar mig på är fartkamerorna. De kan bli farliga i fel händer, farligare än FRA. Heller fler trafikpoliser och bemannade hastighetskontroller, även om det kostar oss skattebetalre mer...

2008-08-14 @ 13:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0