Snart slut på semester

Jag har inte så många motton, men ett kan vara "Att resa är att leva". Nya miljöer, nya människor, nya intryck.
Samtidigt är det alltid lika skönt att komma hem. Att åter se familj, vänner och bekanta. Svensk filmjölk, eller något annat hemtamt.

Personligen behöver jag inte alltid ha så himla kul på semestern, eller köra ett späckat program. Att varva ner och vila är minst lika viktigt.

I sommar har jag bara två veckors semester, och är nu inne på de sista dagarna.

Jag drog en vecka till västra Balaton med Ryanair. Bytte plan i Frankfurt och vi landade på en fd sovjetisk militärflygplats nära Kesthely.
Flygplatsen var liten och med nätt huvudbyggnad. Jag föredrar små flygplatser, lätt och smidig in och utcheckning. Jag förstår varför Ryanair håller tidtabellen bäst av alla bolag.

Det rådde gammal hederlig charterstämmning på planet. När vi landat applåderades det. Strikta affärsresenärer tycker förstås detta beteende är töntigt, själv tycker jag det är kul med glada människor.
Visst, piloten gör bara sitt jobb som han är utbildad till, alternativet är skrämmande....

På plattan stod ett gammalt sovjetiskt transportplan och en gulmålad SAAB 900 av den gamla hederliga modellen. Jag var nyfiken på hur den hamnat där. Jag såg inte en enda SAAB i Ungern, utom där på plattan.
Kanske en svensk bilturist som dumpat sin gamla pajade SAAB?

Jag hade inte bokat något annat än flyget, jag tog en minibuss till Kesthely och promenerade till turistbyrån. Jag blev rekommenderad ett pensionat, men på vägen dit hittade jag istället en privatuthyrare som erbjöd ett litet hus, centralt, men lugnt läge.
Jag betalade ca 1.000 kr för en vecka, mycket prisvärt.
Familjen var jättetrevlig, de bjöd in mig en kväll på ett glas öl och gott hemgjort brännvin. Sonen var mycket cykelintresserad och hade en fin Meridaracer. Prisvärda och bra cyklar.
,
Vid ankomstdagen gick jag till stans största cykelaffär och hyrde en cykel av märket "Magellan, namnet taget efter en viss sjöfarare som gett namn åt ett visst sund.

Det fanns massor med cykelleder, det går cykelled runt hela Balaton, ca 20 mil. Nästa är åker jag nog dit igen och kommer cykla runt i lungt tempo på en tre, fyra dagar.

Jag drog först till Heviz, europas enda termalsjö med ljuvliga 33-34 grader. jag avskyr kalla bad.

Jag gjorde dagsutflykter längs med Balaton och inåt land. Det blev väl en 25- 30 mil på en vecka. Det fina med cykling är man kan förse sig med god mat och dryck utan att midjemåttet påverkas negativt.
Ungern har alltid varit ett matland.

Jag hann lösa böcker, något som jag annars har alldeles för lite tid med. "Pol Pots Leende", kan rekommenderas starkt.
Och en bra thriller av Frederick Forsyth som handlade om infiltration i Al Qaida. Vid sidan om Le Carré är Forsyth min favorit som thrillerförfattare.
Samt en bra skottsk deckare av Ian Ranking. Jag hann även påbörja en biografi över Desmund Tutu, denne godhetens apostel.

Så kan det gå ner man reser själv, har tid och är i avsaknad av TV, radio, och dator. Det stämmer till eftertanke, kanske vi moderna människor ägnar massa tid åt strunt, inte minst på nätet?

Den enda delvis misslyckade utflykten gick till ett termalbad som innebar en 8-9 mils cykling. Väl framme visade det sig mer vara mer av ett "äventyrsbad", med en massa stojande barnfamiljer. Hutlöst dyrt inträde dessutom.
Jag älskar termalbad där lugn och harmoni råder, inte en massa skrikande, stojande barn, rutschbanor, konstgjorda vågor och annat trams.

Istället hittade jag ett trevligt värdshus och intog en god gulaschsoppa och en kall pilsner, innan jag återvände.

Jag var rejält mör på kvällen, och efter en rejäl wienerschitsel hängde jag på en båtutflykt på kvällen. Kvällen var vacker och stilla och besättningen bjöd på ett glas "Champagne" som var helt ok. Inte sötsliskig som den ryska sekten.

Semestern var lyckad och jag åker gärna tillbaka igen, vilket jag avser göra nästa år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0